Abstrakt
The article reflects on how characters with the features of the mythological Cassandra function in science fiction films. Such references are part of the rich tradition of building fictional depictions of the near or distant future on the foundation of mythical stories. The study aimed to examine the considerable and complex meaning which Cassandra conveys through the ages and to determine its usefulness in constructing pop culture ideas about the current condition of humanity. In contemporary fiction, Cassandra is brought to the fore more often than in ancient sources, and her fullest portrait is drawn in those films that both consider her a figure of the powerlessness of the prophets and take into account her personal drama. In Terminator 2: Judgment Day (1991) by James Cameron, 12 Monkeys (1995) by Terry Gilliam, Minority Report (2002) by Steven Spielberg, and Arrival (2016) by Denis Villeneuve, the figure of Cassandra is examined through her prophetic gift, the alleged madness of the seer and the fearfulness of the prophetism itself.
Bibliografia
Abramowska J., Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Poznań 1995
Arnheim R., Epic and dramatic film, „Film Culture” 1957, nr 3
Chiang T., Historia twojego życia, tłum. M. Jakuszewski, [w:] Historia twojego życia, Poznań 2016 [e-book]
Colli G., Narodziny filozofii, wstęp i tłum. S. Kasprzysiak, Warszawa, Kraków 1991
Flower M.A., The Seer in Ancient Greece, Berkeley, Los Angeles, London 2008
Goethe J.W., O poezji epickiej i dramatycznej, [w:] Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, tłum. i oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Kraków 1996
Graves R., Mity greckie, tłum. H. Krzeczkowski, Kraków 2009
Kott J., Tragedia grecka i absurd, [w:] J. Kott, Zjadane bogów. Szkice o tragedii greckiej, Kraków 1986
Leder A., Paradoks a filozofia. Niesamoistność człowieka w Grecji archaicznej, „Sztuka i Filozofia” 2003, nr 22–23
Majer A., Narracja czasem. Analiza struktury narracyjnej filmu „Arrival” (2016) Denisa Villeneuve’a, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2020, vol. XXVIII, nr 37
Piętka R., Profetyzm i historia. Temat Sybilli w literaturze dawnej i dwudziestowiecznej, [w:] Narracja, historia, fikcja. Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grüzmacher, Warszawa 2009
Platon, Timaios, Fajdros [w:] Platon, Dialogi, oprac. W. Witwicki, Warszawa 2004
Schapira L.L., The Cassandra Complex: Living with Disbelief. A Modern Perspective on Hysteria, Toronto 1988
Sontag S., Katastrofa w wyobrażeniu, [w:] S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, tłum. A. Skucińska, Kraków 2012
Stempowski J., Esej dla Kassandry, [w:] J. Stempowski, Eseje dla Kassandry, red. P. Kłoczowski, Gdańsk 2005
Sutton T.C., Sutton M., Science fiction as mythology, „Western Folklor” 1969, vol. 28, nr 4
Wesołowska E., Dwie lub trzy Kasandry i co o nich wiem. Kilka uwag, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2014, nr 4(7)
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).