Abstrakt
This article is an attempt to consider superhero movies as a developing genre of popular cinema. The theory is based on Rick Altman’s “Semantic/Syntactic/Pragmatic” approach to genre. It tries to capture features of superhero blockbusters and their main themes – the most distinctive trait of this genre, according to the author of the text, is supposed to be the relationship between an individual, their “power” and society. The text is both an extension of and a counter-proposal to conclusions made by Tomasz Żaglewski in Kinowe uniwersum superbohaterów.
Bibliografia
Altman R., Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Warszawa 2012
Brown J.A., The Modern Superhero in Film and Television. Popular Genre and American Culture, Routledge, New York, London 2017
Gavaler C., The Imperial Superhero, „PS: Political Science and Politics” vol. 47, nr 1, Cambridge 2014
Hyman D., Revision and the Superhero Genre, New York 2017
Jeffries D., Comic Book Film Style, Austin 2017
Satrapi M., Persepolis, przeł. W. Nowicki, Warszawa 2015
Waid M., Ross A., Kingdom Come – Przyjdź królestwo, przeł. M. Drewnowski, Warszawa 2005
Żaglewski T., Kinowe uniwersum superbohaterów, Warszawa 2017
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).