Abstrakt
Genre and aesthetic analysis of The Jetty by Chris Marker. Interpretation of the film as a case of “possible cinema”
The paper discusses the French science fiction short film The Jetty (La Jetée) by Chris Marker. Made in 1962, the black and white film is constructed almost entirely from still photos. The author first gives a summary of the plot and then considers the genre and aesthetic syncretism of Marker’s work. Musical, rhythmical and visual aspects of the movie are also covered. Using Waldemar Frąc’s theory of “possible cinema”, whose main ideas are presented in the article, various possible ways of interpreting the film are shown.
Bibliografia
Encyklopedia filmu science fiction, „Rabid”, Kraków 2004, s. 348–349.
A. Kołodyński, Dziedzictwo wyobraźni. Historia filmu SF, „Alfa”, Warszawa 1989, s. 94.
A. Kołodyński, Filmy fantastyczno-naukowe, WAiF, Warsza-wa 1972, s. 122.
B. Hołdys, Gwiezdne imperia X Muzy. Ewo¬lucja jilmowej fantastyki naukowej, DKF „Kinemato¬graf” i „Studentów”, Kraków 1985.
K. Loska, Czekając na apokalipsę – wizje przyszłości w imię science fiction, w: Kino gatunków. Wczoraj i dziś, pod red. K. Loski, „Rabid”, Kraków 1998, s. 133.
M. Hendrykowski, Leksykon gatunków filmowych, Studio Filmowe „Montevideo”, Poznań–Wrocław 2001, s. 51.
A. Ćwikiel, Science fiction jako gatunek filmowy, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1985.
D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Wprowadzenie, przeł. B. Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010, s. 313.
M. Hendrykowski, Język ruchomych obrazów, „Ars Nova”, Poznań 1999, s. 55.
W. Frąc, Kino możliwe, „Rabid”, Kraków 2003, s. 12 i n.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).