Abstrakt
Cinematic City Łódź through eyes of the Film School. Students and Professors
Łódź is often called “the capital of Polish film”. The cultural history of this town from the end of World War Two to the present day is closely connected with the movie industry. Marek Hendrykowski’s study on Łódź as a cinematic city offers the first comprehensive critical guide to the many films, interviews, published writings and individual memoirs of the Film School’s students and professors. This panoramic view presents the process of the historical transformation of cinematic images from Łódź between 1945 and 2013, as well as the profound influence this town had on many filmmakers. It serves as a reference work that will allow readers to navigate the subject’s wide range of examples: from Antoni Bohdziewicz, Jerzy Bossak, Kazimierz Kutz and Andrzej Wajda to Krzysztof Kieślowski, Wojciech Wiszniewski, Janusz Kijowski and Polish filmmakers of new generation.
Bibliografia
M. Kronenberg, M. Wawrzyniak, A. Jonas, Przewodnik po filmowej Łodzi, „Regio”, Łódź 2010.
J. Podolska, Ł.Wiewiórski, Spacerownik Łódź filmowa, Agora, Łódź–Warszawa 2010.
E. Zajiček, Początki filmowej Łodzi: Armia Czerwona, spirytus i filmy. Rozmowa z Dominiką Kaw-czyńską i Igorem Rakowskim-Kłosem, „Gazeta Wyborcza” [wydanie łódzkie], 2013, 25 stycznia.
Filmówka. Powieść o łódzkiej szkole Filmowej, red. K. Krubski, M. Miller, Z. Turowska, W. Wiśniewski, „Tenten”, Warszawa [1992], cyt. s. 24. Zob. także wspomnienia E. Pałczyńskiego,
Pierwsze lata szkoły X Muzy, Wydawnictwo Muzeum Kinematografii, Łódź, 1989.
M. Hendrykowski, Etiudy Agnieszki Osieckiej, „Images” 2012, vol. XI, no. 20.
M. Hendrykowski, „Rzodkiewki” Janusza Morgensterna, „Images” 2012, vol. X, no. 19.
K. Kieślowski, O sobie, „Znak”, Kraków 1997.
M. Jazdon, Dokumenty Kieślowskiego, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2002, s. 104 i 107.
P. Szczepański, Łódź to inwestycja nieoczywista, wywiad Łukasza Biskupskiego w opracowaniu AnnyCiarkowskiej przeprowadzony z okazji Regionalnego Kongresu Kultury, 27–29 listopada 2011 [online], http://www.kongres-kultury/pl/art-piotr_ szczepanski_lodz_tojnwestycja_nieoczywista_.pdf.
M. Latałło, Szukałem swojej ulicy. Rozmowa z Edytą Jarząb, „Magazyn Filmowy SFP” 2013, marzec–kwiecień, nr 24.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).