Abstrakt
The Artist In L’univers Concentrationnaire. Leszek Wosiewicz’s “Kornblumenblau” As a Treaty About Art
The author of the essay considers Leszek Wosiewicz’s Kornblumenblau as a film about art and focuses on the self reflexive elements present in the film, particularly those referring to film conventions. This analysis examines the film in the context of the reflections about the meaning of art in totalitarian systems and situation of the artist in the reality of the concentration camp. Kornblumenblau depicts degenerated art as depriving of freedom and rescue, becoming another tool of oppression. Dehumanizing power of this art points at the final decay of man in the epoch of gas chambers.
Bibliografia
S. Schoiimeyer, Twórczość artystyczna w Auschwitz w latach 1940-1945 — pomiędzy sztuką na żądanie a wolną twórczością, w: Sztuka w Auschwitz 1940-1945, pod red. J. Kaumkóttera, Beriin 2005, s. 83.
M. Przylipiak, Nędza sztuki, „Kino" 1990, nr 3.
P. Levi, Pograleni i ocaleni, przeł. S. Kasprzysiak, Kraków 2007, s. 176.
L. Musiał, Inscenizacja polityki w III Rzeszy, w: Sztuki piękne w III Rzeszy. W przeddzień 7o. rocznicypalenia książek: io V1933—io V2003, pod red. H. Orłowskiego, Poznań 2004, s. 19, 25.
L. Wosiewicz, Widocznie tak musiało być. Rozmawia Andrzej Mol, w: M. Wróbel, Tadziowe perypetie z totalitaryzmem. Metaforyzacja rzeczywistości lagrowej w filmie „Kornblumenblau" Leszka Wosiewicza, „Kwartalnik Filmowy" 2000, nr 29130, s. 109¬ red. M. Hendrykowskiego, Konin 1998, s. 297.
E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologiiprzedstawiania obrazowego, przeł. Jan Zarański, Warszawa 1981, s. 102.
Z. Bauman, Nowoczesność i zagłada, przeł. F. Jaszuński, Warszawa 1992, s. 131.
M. Hendrykowski, Słownik gatunków filmowych, Wrocław 2001, s. 149.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).