Abstrakt
Transmedia and Robert Wilson’s Art
Robert Wilson’s works have been discussed here in the historical-artistic context of the 20th century and in reference to the modern theories of the media, which use such terms as “transmediality” and “media landscape”. The intermedial model of arts has been exhausted and there has appeared the problem of transmediality, as well as such issues like transcegenity, transinstrumentality, transperception and even transcompetence of art. Technologies which developed in the 20th century and media codes, redefined and new, provoked a change of thinking about the theatre and every other art which uses various instruments.
R. Wilson – like other artists who exist in the transmedial net – sees the theatre through audiovisual arts and film; he does not introduce them to his performances but uses their tools and specific narrations characteristic for the arts.Bibliografia
H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2008.
D. Higgins, Intermedia, w: Nowoczesność od czasu postmodernizmu, Gdańsk 2000, s. 115—135.
S.Banes, Greenwich Village 1963: Avant-Garde Performance and the Effervescent Body, New York 1993, s. 3.
S. Brecht, Robert Wilson. The Theatre of Visions, London 1994, s. 16—17.
R. Goldberg, Performance. Live Art Since the 6os, New York 2004, s. 21—22.
A. Holmberg, The Theatre of Robert Wil-son. Directors in Perspective, Cambridge 1996, s. 3.
L. Aragon, Lettreouverte ą André Breton,„LesLettresFranćaises" 1971 (June 2—8). Cyt. za: A. Holmberg, op. cit., s. 5—6.
Wprowadzenie do filmu dokumentującego spektakl MadamaButterfly, Opus Arte (2005).
W.N. Toporow, Przestrzeń i rzecz, przeł. B. Żyłko, Kraków 2003, s. 29.
H.-T. Leh-mann, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska i M. Sugiera, Kraków 2004, s. 65.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).