Abstrakt
The film Hatred (Wołyń) is a hybrid of a classic historical drama (with elements of discourse) and a modernist anti-war film. Smarzowski created a scenario that complicates the history of Volhynia, and renders it open to ambiguous assessments of Poles, Ukrainians, Jews and Germans. The film was supposed to be conciliatory. But this desire to distance itself from factual and ethical simplifications was doomed to lose in confrontation with the emotional force of the final sequence of the cruel crime. The author of the article does not oppose the macabre. From the Polish perspective, it was rather unavoidable in the first film on this subject, because it was not about the information about the crime itself but rather its emotional experience (probably cathartic for some viewers). The author only points to the fact that thinking in terms of reconciliation in the making of the film, which in the first part approaches a distanced discourse (for the full expression of the “voice of history”), and in the final parts is an immersive anti-war film, could not be successful.
Bibliografia
Kornacki K., Kurpiewski P., Kino jak nauczyciel. Klasyfikacja działań autorskich współczesnego polskiego kina historycznego (propozycje), [in:] Historia wizualna w działaniu: studia i szkice z badań nad filmem historycznym, eds. D. Skotarczak, J. Szczutkowska, P. Kurpieski, Poznań 2020, pp. 59–90
Motyka G., Cień Kłyma Sawura: polsko-ukraiński konflikt pamięci, Gdańsk 2013 Motyka G., Wołyń ’43: ludobójcza czystka – fakty, analogie, polityka historyczna, Kraków 2016
Patron I., Polski Wołyń na ekranie. Przegląd ukraińskich publikacji internetowych o filmie Wojciecha Smarzowskiego, [in:] Mistrz Wajda, ed. S. Bobowski, Wrocław 2010, pp. 199–211 DOI: https://doi.org/10.19195/0860-116X.39.15
Rychcik M., Kręcone siekierą: 9 seansów Smarzowskiego, Warszawa 2019 Siemaszko E., Święcenie narzędzi banderowskiej zbrodni, “Biuletyn IPN” 2017, no. 1–2 (January–February), pp. 81–91
Szpulak A., Echa Idź i patrz Elema Klimowa w dwóch polskich filmach antywojennych – Mieście 44 Jana Komasy oraz Wołyniu Wojciecha Smarzowskiego, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2018, no. 23(32), pp. 219–230 DOI: https://doi.org/10.14746/i.2018.32.18
Witek P., Andrzej Wajda jako historyk: metodologiczne studium z historii wizualnej, Lublin 2016
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Krzysztof Kornacki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).