Abstrakt
In Search of Traces of the Past: Comics as a Medium for History Great and Small
The analysis of the article’s author focuses on the graphic novels The Property by Rutu Modan and We Won’t See Auschwitz by Jérémy Dres. Th e comics discussed deal with similar issues. Both refer to the wartime and postwar fate of Polish Jews, show military history as a factor shaping the family history of multiple generations, and touch upon issues concerning identity, Polish-Jewish relations, and national stereotypes. Through the use of comics, both authors try to preserve pieces of family history while touching upon many far more general and universal issues. Comics prove in this case to be a handy tool in the telling of intertwining histories great and small.
Bibliografia
Auschwitz to nie wieża Eiffla, „Wysokie Obcasy”, dodatek do „Gazety Wyborczej” 2014, 8 lutego, s. 8.
Rysuję, piszę, nie objaśniam, „Polityka” [online], 19 sierpnia 2010 [dostęp: 15 stycznia 2015],
A. Pufelska, Moc obrazów obcego – Stereotyp „Żyda” w Polsce i Niemczech, „Interakcje. Leksykon komunikowania polsko-niemieckiego” [online, b.d.], [dostęp: 15 stycznia 2015], <http://inspiracje-demo.lightcode.eu/articles/show/48>.
Album „Zaduszki” z komiksowym Oscarem. Nagroda Eisnera trafiła do Rutu Modan [online], 27 lipca 2014 [dostęp: 15 stycznia 2015], <http://www.tvp.info/16210078/album-zaduszki-z-komiksowym-oscarem-nagroda-eisnera-trafi la-do-rutu-modan>.
Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014, s. 461.
Rutu Modan Explores Post-WWII Poland in “The Property”, “Comic Book Resources” [online], 1 października 2013 [dostęp: 15 stycznia 2015], <http://www.comicbookresources.com/?page=article&id=48203>.
Wywiad z Rutu Modan [rozmawiał Tomasz Pstrągowski], [online], 30 maja 2014 [dostęp: 15 stycznia 2015], <http://komiks.wp.pl/title,Wywiad-z-Rutu-Modan,t pl,1,wid,16642684,wiadomosc.html?ticaid=114590>.
I ciągle widzę ich twarze [online, b.d.], [dostęp: 15 stycznia 2015], <http://www.austeria.pl/ d4320_i_ciagle_widze_ich_twarze.html>.
Po prostu rysowałam. Rozmowa z Rutu Modan [rozmawiała Olga Drenda], [online], czerwiec 2014 [dostęp: 15 stycznia 2015], <http://www.dwutygodnik.com/artykul/5266-po-prostu-rysowalam.html>.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).