Abstrakt
The People of Nowa Huta. Two films by Kazimierz Karabasz
Nowa Huta, a symbol of a generation and significant place in the symbolic space of the Polish People’s Republic, was a character in newsreels, documentaries and films many times. The latter include two films by Kazimierz Karabasz: Shadow is Not Far (1984) and Memory (1985). In them Nowa Huta forms a setting for stories told about common people, yet it is also an important setting that determines their place in life, both in the past and in the present, regardless of whether they feel attached to it or rebel against it. Karabasz s heroes were people from Nowa Huta. They built it, and worked and lived in it. They were also shaped by its building. They are therefore also the people of Nowa Huta.
Bibliografia
Etap: Nowa Huta. Festiwal Filmowy. Katalog filmów fabularnych, dokumentalnych,
reportaży oraz innych materiałów filmowych o Nowej Hucie, Kraków 1999.
K. Karabasz, Odczytać czas, PWSFTviT, Łódź 1999, s. 65.
Nowa Huta i Kraków. Rozmowa z Bohdanem Kosińskim, rozmawiał R. Grzela, oprac. B. Janicka, w: Chełmska 21. 50 lat Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie, red. B. Janicka, A. Kołodyński, WFDiF, Warszawa [2000], s. 151.
Dwa spojrzenia na Nową Hutę. Rozmowa z Kazimierzem Karabaszem, rozmawiał B. Zagroba, „Film” 1984, nr 30, s. 2.
Cień już niedaleko, „Filmowy Serwis Prasowy” 1985, nr 14, s. 6.
W. Cybulski, „Cień już niedaleko”, „Dziennik Polski” 1985, nr 278.
M. Hendrykowska, Patrzeć intensywnie. O filmach Kazimierza Karabasza, w: Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, red. M. Hendrykowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005, s. 112.
B. Janicka, Cień szarego człowieka, „Film” 1986, nr 3, s. 9.
Por. M. Przylipiak, Paradoksy paradokumentalizmu, „Kino” 1986, nr 9, s. 2.
M. Jazdon, Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009, s. 211.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).