Abstrakt
Fake newsMarek Hendrykowskis analytical study concentrates on deep semantic structure and the social context of the news fabricated by media. Fake news is considered a functional expression of various prejudices, biases, stereotypes and emotions circulating in the common consciousness of contemporary society. When peoples emotions are intense, the impact of fictitious news is stronger and rational knowledge transmission is poorly explored. The critical re- actions of an individual viewer are seen as being particularly important to anticipatory regulation. The functional definition of “fake news” presented by the author provides a useful framework for organizing observations and interdisciplinary studies on this phenomenon.
Bibliografia
Allan S., 2006, Kultura newsów, przeł. A. Sokołowska, Kraków.
Allan S., 2008, Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo, przeł. A. Sadza, Kraków.
Bartoszewski W., 2016, Prawda leży tam, gdzie leży, Wywiad-rzeka z Michałem Komarem, Warszawa.
Castells M., 2003, Galaktyka Internetu: refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, przeł. T. Hornowski, Poznań.
Dzienikarstwo i świat mediów, 2000, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków.
Eco U., 2007, Rakiem. Gorąca wojna i populizm mediów, przeł. J. Ugniewska, K. Żaboklicki, A. Wasilewska, Warszawa.
Foucault M., 2002, Porządek dyskursu, przeł. M. Kozłowski, Gdańsk.
Halbwachs M., 1969, Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa.
Jung C.G., 1982, Nowoczesny mit. O rzeczach widywanych na niebie, przekł. i przedm. J. Prokopiuk, Warszawa.
Lévy P., 1998, Becoming Virtual: Reality in the Digital Era, transl. by R. Bononno, New York.
Lutz C.A., 2012, Emocje, rozum i wyobcowanie. Emocje jako kategoria kulturowa, przeł. J. Straczuk, w: Emocje w kulturze, red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa.
Reeves B., Nass C., 2000, Media i ludzie, przeł. H. Szczerkowska, Warszawa.
The Oxford Handbook of Emotion, Social Cognition and Problem Solving in Adulthood, 2014, ed. P. Verhaghen, Ch.K. Hertzog, Oxford.
Urwand B., 2015, Kolaboracja. Pakt Hollywoodu z Hitlerem, przeł. R. Liszowski, Wołowiec.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).