Abstrakt
Parody in John Schlesinger’s Billy Liar functions on a number of levels. First of all, it relates to the construction of the main character – his behaviour, way of speaking, facial expression. Billy constantly plays a game with the world in which, according to him, one can live only when pretends someone else. Since its main aim is to imitate and mock others in order to achieve a comical effect, it is easy to state that Billy Fisher is a master of this art. But the character of Schlesinger’s film is expressed not only in the construction of the character (Billy’s aversion to the set patterns of middle-class life and his simultaneous fascination and disdain for mass culture). The director did not hesitate to parody the Angry Young Men cinema too. Thanks to this, he managed to expose the weaknesses of this world-renowned movement in the British cinema. Ironically, in parodistic, artificial behavior of Billy we can see a lot of truth about him, his environment and even the convention used by the director to talk about Billy’s life.
Bibliografia
D. Powell, Studying British Cinema: The 1960s, Auteur, Leighton Buzzard, 2009, p. 62.
http://www.yorkshirefilmarchive.com/film/billy-liar-location-leeds-bradford [accessed: September 10, 2013].
http://sensesofcinema.com/2003/great-directors/schlesinger/ [accessed: September 7, 2013].
http://www.yorkshirefilmarchive.com/film/billy-liar-location-leeds-bradford [accessed: September 7, 2013].
Cf. R. Hoggart, Uses of Literacy: Aspects of Working Class Life, Penguin Classics, 2009.
http://www.phespirit.info/montypython/four_yorkshiremen.htm [accessed: September 10, 2013].
http://montypython.50webs.com/scripts/Series_1/14.htm [accessed: September 10, 2013].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).