Abstrakt
The subject of the article Parodies, travesties, overtures – meaning of styling treatments in Mark Piwowski’s school films are Marek Piwowski’s early, short films and the stylistic and parodic elements he used. As the starting point of the discussion, Katarzyna Maka-Malatynska adopts the findings of Jerzy Ziomek and Ryszard Nycz, and their definition of parody. Using categories of literary and film studies, the author examines four school films of the creator of The Cruise. Acknowledging parody as the first degree of mockumentary after Roscoe and Hight, she proposes that Piwowski’s first films be seen as mockumentary, which could result in a new interpretation of his later works.
Bibliografia
M. Hendrykowski, Rejs, „Klasyka Kina”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005, s. 44 i 49.
M. Łuczak, Rejs, czyli szczególnie nie chodzę na filmy polskie, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002, s. 14 i 15.
J. Sławiński, Parodia, w: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1998, s. 374‒375.
H. Markiewicz, Parodia a inne gatunki literackie, w: idem, Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, PIW, Warszawa 1974, s. 116.
J. Ziomek, Parodia jako problem retoryki, w: idem, Powinowactwa literatury. Studia i szkice, PWN, Warszawa 1980, s. 362.
R. Nycz, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Universitas, Kraków 2000, s. 208.
M. Hendrykowski, Parodia, w: idem, Słownik terminów filmowych, Ars Nova, Poznań 1994, s. 216.
J. Roscoe, C. Hight, Faking it. Mock-documentary and the subversion of factuality, Manchester University Press, 2001, s. 100 i n.
T. Lubelski, Polska Szkoła Dokumentu. Marek Piwowski, Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, Warszawa 2008, brak numeracji stron.
M. Głowiński, Nowomowa po polsku, Pen, Warszawa 1990, s. 22‒23.
M. Łoziński, Trzeba odnaleźć ten jeden delikatny ton, [rozmawiał] Tadeusz Sobolewski, „Kino” 1992, nr 8.
J. Sławiński, Groteska, w: Słownik terminów literackich, op. cit., s. 188.
M. Głowiński, Parodia konstruktywna, w: idem, Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych, PWN, Warszawa 1973, s. 282.
W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po Wielkim Bracie, Universitas, Kraków 2004, s. 193‒194.
B. Kosińska-Krippner, Parodystyczna natura przywłaszczeń kodów faktualnych i konwencji w mock-dokumentach, „Kwartalnik Filmowy”, nr 54‒55, 2006.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).