Abstrakt
Film parodies are now attracting more popular interest than at almost any time in their history except the first two decades of the 20th century (golden era of film parody). The contemporary renewal of parody is an attractive phenomenon of popular culture. To analyse and recontextualize this renewal of parodistic paradigm in film supporting by new media (spontaneous net art) Hendrykowski has compiled a wide-ranging panorama and collection of classic examples made by many famous but also unknown film-makers. Underlying the entire collection is the author’s personal belief that parody can be divers and rich as particular form of cultural rebellion and social catharsis – by turns comic effect and confusing dialogue in polemical confrontation with common opinion and public point of view established by parodied original.Bibliografia
J. Ziomek, Parodia jako problem retoryki, w: idem, Powinowactwa literatury, PWN, Warszawa 1982.
H. Markiewicz, parodia a inne gatunki literackie („Dialog” 1967, nr 12)
D. Harries, Konserwatywne transgresje i kanoniczne konkluzje, przeł. G. Nadgrodkiewicz [fragment książki Film Parody, British Film Institute, London 2000], „Kwartalnik Filmowy” nr 56, 2006.
M. Głowiński, O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki” 1989, z. 4–5.
L. Hutcheon, A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms, Methuen, New York– London 1985, s. 4
D. Sasson, Mona Lisa. Historia najsłynniejszego obrazu świata, przeł. J. Mariański, Rebis, Poznań 2003.
M. Bachtin, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przeł. A. i A. Goreniowie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975.
M. Hendrykowskiego Catharsis, Cinema and Contemporary Man („Images”, Special Issue: The Ancient World in Media, vol. I, 2003, nr 1–2)
A. Szpulak, Filmy Wojciecha Marczewskiego (Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009, s. 254.
W. Benjamin, Karl Kraus, przeł. A. Lipszyc, „Literatura na Świecie” 2011, nr 5–6.
L. Hutcheon, Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii, przeł. J. Margański, w antologii: Postmodernizm. Antologia przekładów, oprac. i red. nauk. R. Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1996, cyt. s. 397–398.
L. Hutcheon, Ironia, satyra, parodia – o ironii w ujęciu pragmatycznym, przeł. K. Górska, w zbiorze: Ironia, red. M. Głowiński, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).