TRENING AKULTURACYJNY A ROZWIJANIE INTERKULTUROWEJ KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNEJ
PDF

Słowa kluczowe

syndromy kulturowe
trening akulturacyjny
symulacja
kompetencje międzykulturowe
kompetencja komunikacyjna

Jak cytować

Janowska, I., & Bodzioch, M. (2018). TRENING AKULTURACYJNY A ROZWIJANIE INTERKULTUROWEJ KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNEJ. Neofilolog, (46/2), 221–233. https://doi.org/10.14746/n.2016.46.2.06

Abstrakt

The article introduces the concept of language lessons based on an accul-tural training model in a type of a simulation that was presented in a re-action to the current inquires on the role of culture in glottodydactics. The goal of such lessons is to develop students’ intercultural communica-tion skills through the task-solving method. The central point of the arti-cle is the author’s personal lessons conducted via a training script.
https://doi.org/10.14746/n.2016.46.2.06
PDF

Bibliografia

Boski, P. 2010. Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chaves, R.-M., Favier, L. i S. Pélissier. 2012. L’interculturel en classe. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble.

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. 2003. Warszawa: Wydawnictwa CODN.

Gesteland, R. 2000. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grzymała-Moszczyńska, H. 2004: „Jak można się uczyć innej kultury – treningi akulturacyjne dla studentów”. (w) Tolerancja i wielokulturowość – wyznania XXI wieku. (red. A. Borowiak i P. Szarota). Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica, str. 177-189.

Hofstede, G. 2000. Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Janowska, I., Lipińska, E., Rabiej, A., Seretny, A. i P. Turek (red.). 2011. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Lipińska, M. (red.). 2008. Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Siek-Piskozub, T. 1995. Gry, zabawy i symulacje w procesie glottodydaktycznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Strelau, J. i D. Doliński (red.). 2004. Psychologia: podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Torenc, M. 2000: „Międzykulturowość jako wyzwanie dla nauczycieli języków obcych”. (w) Kultury i języki. Poznawać – uczyć się – nauczać. (red. A. Jaroszewska i M. Torenc). Warszawa: Uniwersytet Warszawski, str. 233-240.