ANALIZA UMIEJĘTNOŚCI REFLEKSYJNYCH PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
PDF

Słowa kluczowe

refleksja
autoewaluacja
edukacja nauczycieli
metodyka nauczania języka angielskiego
mikro-lekcja

Jak cytować

Czajka, E. (2019). ANALIZA UMIEJĘTNOŚCI REFLEKSYJNYCH PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI JĘZYKA ANGIELSKIEGO. Neofilolog, 1(43/1), 55–65. https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.5

Abstrakt

The fact that a successful language instructor has to be a reflective practitioner is undeniable. However, observations made during teacher training courses reveal trainees’ reluctance to self-evaluate their conduct and poorly-developed reflective thinking skills. In an attempt to aid the future teachers’ progress in this area, a series of written tasks was introduced during a course. These included: self-evaluation of one’s strengths and weaknesses, pre and post-microteaching reflections. The analysis of these narratives provides an insight into the trainees’ self-evaluation processes and demonstrates a gradual progress in their abilities from descriptive to productive reflective thinking. Thus the results seem to confirm the positive influence of the intervention.

https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.5
PDF

Bibliografia

Arends, R. I. 1994. Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Brzezińska, A. I. 1999. „Refeksja w dzialalności nauczycieli” (w:) O nowe podejście w kształceniu nauczycieli (red. A. I. Brzezińska, D. Klus-Stańska i A. Strzelecka). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej: 37-52.

Gabryś-Barker, D. 2012. Reflectivity in Pre-service Teacher Education. A Survey of Theory and Practice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jay, J. K. 2003. Quality Teaching. Reflection as the Heart of Practice. Lanham, MD: Scarecrow Press.

Osterman, K. P. i R. B. Kottkamp. 2004. Reflective Practice for Educators: Improving Schooling through Professional Development. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. dotyczące standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Russell, T. 2005. „Can reflective practice be taught?”. Reflective Practice 6 (2), 199-204.

Słownik łacińsko-polski. 1962. (red. M. Plezi). Warszawa: PWN.

Słownik łacińsko-polski. 1977. (red. K. Kumaniecki) Warszawa: PWN.

Witkowska, M. 2009. „Refleksyjny student – refeksyjny praktyk. Kształcenie myślenia refleksyjnego przyszłych nauczycieli języka angielskiego” (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań-Kalisz: Wydawnictwo UAM: 129-140.

Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.