KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNEJ W KLASIE JĘZYKA OBCEGO. PERSPEKTYWA UCZNIA
PDF

Słowa kluczowe

klasa komunikacyjna
perspektywa ucznia
europejska polityka językowa

Jak cytować

Sowa, M. (2019). KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNEJ W KLASIE JĘZYKA OBCEGO. PERSPEKTYWA UCZNIA. Neofilolog, (40/2), 165–181. https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.1

Abstrakt

This article attempts to evaluate the quality and effectiveness of foreign language teaching in Polish schools by giving learners’ views on the process of the teaching of languages. The opinions presented come from a questionnaire carried out among pupils who learn various languages. The results of the survey are intended to show the learning situation as seen by students themselves. Their description and assessment of school learning enable us, to judge whether being taught a language in school satisfies their needs and expectations, and also to assess whether and to what extent this learning is consistent with European language policy.

https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.1
PDF

Bibliografia

Bulea, E. i Bronckart, J.-P. 2005. „Pour une approche dynamique des compétences (langagières)”. [w :] Repenser l’enseignement des langues: comment identifier et exploiter les compétences. Bronckart, J.-P., Bulea, E., i Pouliot, M. (red.). Presses Universitaires du Septentrion. 193-227.

Commission of the European Communities. 1993. Growth, Competitiveness, Employment: The Challenges and Ways Forward into the 21st Century (COM(93) 700. Bulletin of the European Communities. Supplement 6/1993.

Commission of the European Communities. 1995. Teaching and Learning – Towards the Learning Society (COM(95) 590 final.

Commission of the European Communities. 2001. A New Impetus for European Youth (COM(2001) 681 final.

Gajewska, E. i Sowa M. w druku. LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset.

Le Boterf, G. 2007. Professionnaliser, le modèle de la navigation professionnelle. Paris: Éditions d’Organisation.

Le socle commun de connaissances et de compétences. Tout ce qui est indispensable de maîtriser à la fin de la scolarité obligatoire. Décret du 11 juillet 2006. Ministère de l’Education Nationale, CNDP. http://media.education.gouv.fr/file/46/7/5467.pdf DW 16.10.2012

Rada Europy. 2003. Europejski system kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: CODN.

Sowa, M. 2011. D’une activité pédagogique à l’activité professionnelle. Le cheminement vers la compétence. Lublin: TN KUL.

Wspólnoty Europejskie. 2007. Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie. Europejskie Ramy Odniesienia. Luksemburg: Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/keycomp_pl.pdf DW 16.10.2012