KOMPETENCJE POCZĄTKUJĄCEGO NAUCZYCIELA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W ŚWIETLE MODELU KARDS B. KUMARAVADIVELU
PDF

Słowa kluczowe

przyszli nauczyciele języka obcego
twórczość
francuski jako język obcy

Jak cytować

Werbińska, D. (2019). KOMPETENCJE POCZĄTKUJĄCEGO NAUCZYCIELA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W ŚWIETLE MODELU KARDS B. KUMARAVADIVELU. Neofilolog, (40/2), 319–332. https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.10

Abstrakt

This article focuses on first-year English teachers’ competences from the perspective of teachers themselves. The point of reference is offered by B. Kumaravadivelu’s (2012) language teacher education KARDS model (KNOWING, ANALYSING, RECOGNIZING, DOING and SEEING), which is based on cognitive and social constructivism. Providing an answer to progressing economic and educational globalization, the model stresses the need for verification of what contemporary language teachers’ competences constitute, For this reason the study described in the article seeks to find out how the competences of first-year teachers, as seen by the teachers themselves, match the requirements suggested in the model.

 

https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.10
PDF

Bibliografia

Andrews, S. 2007. Teacher Language Awareness. Cambridge: CUP.

Błędowska, M. 2010. „Autorytet jako czynnik (de)formujący proces wychowawczy?”. [w:] Michalak, J. (red.). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 301-314.

Borg, S. 2006. Teacher Cognition and Language Education. London-New York: Continuum.

Borg, S. 2012. “Current approaches to language teacher cognition research: A methodological analysis”. [w:] Barnard, R. i A. Burns. (red.). Researching Language Teacher Cognition and Practice. Bristol-Buffalo-Toronto: Multilingual Matters. 11-29.

Bullough, R.V. 2009. Początkujący nauczyciel. Gdańsk: GWP.

Czykwin, E. 1995. Samoświadomość nauczyciela. Białystok: Transhumana.

Dörnyei, Z. 2001. Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: CUP.

Farrell, T. 2006. Succeeding with English Language Learners. A Guide for Beginning Teachers. Thousand Oaks, Ca.: Corwin Press.

Farrell, T. 2007. Reflective Language Teaching. London-New York: Continuum.

Farrell, T. 2008. Novice language Teachers. London: Equinox.

Garton, S. i Richards, K. 2008. Professional encounters in TESOL. Basingstoke: Palgrave.

Johnson, K.E. 2009. Second Language Teacher Education. New York-London: Routledge.

Johnson, K.E. i Golombek, P.R. 2002. Teachers’ Narrative Inquiry as Professional Development. Cambridge: CUP.

Johnson, K.E. i Golombek, P.R. 2011. Research on Second Language Teacher Education. New York-London: Routledge.

Johnston, B. 2003. Values in English Language Teaching. Mahwah, NJ: LEA.

Kalaja, P., Menezes, V. i Barcelos, A.M.F. 2010. Narratives of Learning and Teaching EFL. Basingstoke: Palgrave.

Kaniowski, A. 2010. “Etyka I pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela”. [w:] Michalak, J. (red.). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 13-48.

Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Konarzewski, K. 2002. “Nauczyciel”. [w:] Konarzewski, K. (red.). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 148-179.

Kumaravadivelu, B. 2012. Language Teacher Education for a Global Society. New York: Routledge.

Kwiatkowska, H. 2010. “Nauczyciel – zawód “niemożliwy”, ale nieunikniony”. [w:] Michalak, J. (red.). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 67-86.

Męczkowska, A. 2002. Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego. Kraków: Impuls.

Marcia, J.E. 1967. „Ego identity status: Relationship to change in self-esteem, ‘general maladjustment’, and authoritarianism”. Journal of Personality. 35: 118-133.

Medgyes, P. 1994. The Non-Native Teacher. Berlin: Max Hueber Verlag.

Moore, S. 2008. „Trained for teaching high school, poached for teacher training: A case study of a Cambodian English Teacher’s first year of teaching in Cambodia”. [w:] Farrell, T. (red.). Novice Language Teachers. Londyn: Equinox. 29-42.

Nowak-Łojewska, A. 2011. Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.

Ostrowska, U. 2010. „Etyczne aspekty relacji mistrz-uczeń w edukacji akademickiej”. [w:] Michalak, J. (red.). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 385-402.

Polak, K. 1999. Indywidualne teorie nauczycieli. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Polok, K. 2010. Nauczyciel bilingwalny. Łask: Oficyna Wydawnicza LEKSEM.

Rosin, M. 2010. „Nauczyciel jako ofiara manipulacji”. [w:] Wróbel, A. (red.). Nauczyciel w krajach postsocjalistycznych jako sprawca i ofiara manipulacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 81-100.

Senior, R.M. 2006. The Experience of Language Teaching. Cambridge: CUP.

Schuck, S., Aubusson, P., Buchanan, J. i Russell, T. 2012. Beginning Teaching. Dordrecht- Heidelberg: Springer.

Sinclair, B., McGrath, I. i Lamb, T. (red.). 2000. Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions. London: Longman.

Werbińska, D. 2004. Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Werbińska, D. 2009. Dylematy etyczne nauczycieli języków obcych na starcie kariery zawodowej. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Werbińska, D. 2011. Developing into an Effective Polish Teacher of English. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej.

Woods, D. 1996. Teacher Cognition in Language Teaching. Cambridge: CUP.

Wysocka, M. 1998. Samoocena nauczyciela języka obcego. Warszawa: Energeia

Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.