Obszary badawcze glottodydaktyki
PDF

Jak cytować

Wilczyńska, W. . (2019). Obszary badawcze glottodydaktyki. Neofilolog, (34), 21–35. https://doi.org/10.14746/n.2010.34.3

Abstrakt

Glottodidactics is obviously to be seen as a rather new discipline, situated between the humanities and social sciences. This area of studies is delineated first of all by its object and research aims. Although there is a clear consensus about defining this object as L2 teaching/learning, it seems much harder to agree on how to structure this area in a tenable way. This article will argue in favor of organizing the field of glottodidactics in a way that would be propitious for the discipline as a whole, and for studies conducted within it. Further, a proposal is formulated to arrange this field around a central axis which could, in the author’s view, be the process of fostering learners’ communicative competence.

https://doi.org/10.14746/n.2010.34.3
PDF

Bibliografia

Dakowska, M. 2008. „Determinanty przedmiotu badań glottodydaktycznych”. (w): Jaroszewska, A. i M. Torenc (red.), Kultury i języki. Poznawać – uczyć się – nauczać. Warszawa: Uniwersytet Warszawski – Instytut Germanistyki. 39 – 50.

Grucza, F. 1978. Glottodydaktyka, jej zakres i problemy. Przegląd Glottodydaktyczny 1. 3 – 35.

Michońska-Stadnik, A. i Wilczyńska, W. 2010. Metodologa badań glottodydaktycznych. Wprowadzenie. Kraków: Flair. (w druku).

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wargos.

Wilczyńska, W. 2002. „Osobista kompetencja komunikacyjna. Między postawą a działaniem”. W: W. Wilczyńska (red.), Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 69 – 83.

Woźniewicz, W. 1987. Kierowanie procesem glottodydaktycznym. Warszawa: PWN.