O konieczności badań nad historią nauczania jęz yków obcych
PDF

Jak cytować

Harbig, A. M. . (2019). O konieczności badań nad historią nauczania jęz yków obcych. Neofilolog, (34), 67–78. https://doi.org/10.14746/n.2010.34.7

Abstrakt

Glottodidactic research is focused on the needs to educate teachers of foreign languages, who perform their job “here and now”. As a result there is little attention paid to the history of teaching foreign languages. In the present article there are arguments for the necessity of a wider introduction of the subject of history into the scope of interest of glottodidactics. An effort is made to show that it is only after further consideration of the didactic tradition that there can be a fuller understanding of the current discussions and developmental tendencies in foreign language instruction. These arguments are preceded by a characterization of the current state of research.

https://doi.org/10.14746/n.2010.34.7
PDF

Bibliografia

Appel, J. 2004. Aufschwung im Rückblick. Fremdsprachendidaktik der sechziger Jahre. München: Langenscheidt.

Barcikowska, H. 1998. „Landeskunde im Fremdsprachenunterricht für polnische Oberschulen (1937 – 1966)” (w) Deutsch und Auslandsgermanistik in Mitteleuropa. Geschichte – Stand – Ausblicke (red. F. Grucza, L. Kolago, T. Naumowicz i J. Wiktorowicz). Warszawa: Wydawnictwo Graf-Punkt.

Cieśła, M. 1974. Dzieje nauki jęz yków obcych w zarysie. Monografia z zakresu historii kultury. Warszawa: PWN.

Dobrowolska, J. 1985. „Analiza programów nauczania języków zachodnioeuropejskich w polskich szkołach ogólnokształcących w latach 1918-1979” (w) Idee przewodnie w programach szkoły ogólnokształcącej w latach 1918-1978 (red. T. Wróbel). Warszawa: WSiP.

Finkenstaedt, Th. 1980. „Vom Stellenwert historischer Studien in der Didaktik des Fremdsprachenunterrichts” Die Neueren Sprachen 79: 109 – 113.

Gierlak, M 2003. Deutschunterricht und Politik. Das Deutschlandbild in den Lehrbüchern für Deutsch als Fremdsprache in Polen (1933 – 1945) vor dem Hintergrund der deutsch-polnischen Beziehungen. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Grucza, F. 1979. Polska myśl glottodydaktyczna 1945 – 1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN.

Grucza, F. 1995. „Zur Geschichte und Bedeutung der deutschen Sprache in Mitteleuropa” (w) Deutsch als Fremdsprache. An den Quellen eines Faches. Festschrift für Gerhard Helbig zum 65. Geburtstag (red. H. Popp). München: Iudicium.

Grucza, F. 2001. „Deutschunterricht und Germanistikstudium in Polen” (w) Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch (red. G. Helbig, L Götze, G. Henrici, H.-J. Krumm). Berlin, New York: Walter de Gruyter.

Grucza, F. 2007. Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia. Warszawa: Wydawnictwo Euro-Edukacja.

Harbig, A. 2007. „Uwarunkowania wyboru lektoratów przez studentów” (w) Docendo discimus (red. M. Woźniak, S. Twardo). Warszawa: SJO UW.

Hejnicka-Bezwińska, T. 1996. Zarys historii wychowania (1944 – 1989) (oświata i pedagogika pomiędz y dwoma kryz ysami). Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Hüllen, W. 1997. „Interkultur als alter und neuer Inhalt des Fremdsprachenunterrichts” (w) Fremdsprachliches Handeln im Spannungsfeld von Prozess und Inhalt (red. M. Wendt, W. Zydatiß). Bochum: Universitätsverlag Dr. N. Brockmeyer.

Hüllen, W. 2000. „Ein Plädoyer für das Studium der Geschichte des Fremdsprachen-unterrichts” Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 11: 31 – 39.

Hüllen, W. 2005. Kleine Geschichte des Fremdsprachenlernens. Berlin: Schmidt.

Hüllen, W. 2006. „Unterkellerte Gegenwart. Neue Lösungen für alte Probleme des Fremdsprachenunterrichts” (w) Sprachen schaffen Chancen (red. A. Hahn, F. Klippel). München: Oldenbourg Verlag.

Iwan, K. 1972. Nauczanie jęz yków obcych nowoż ytnych w Polsce w latach 1919-1939. Koncepcje organizacyjno-programowe. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Iwan, K. 1975. Polska myśl glottodydaktyczna okresu międz ywojennego. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Jurek, A. 2007a. „Języki obce dawniej i dziś. Część I. Z historii nauczania języków obcych w Polsce – od średniowiecza do II wojny światowej”. Jęz yki Obce w Szkole 260: 5 – 19.

Jurek, A. 2007b. „Języki obce dawniej i dziś. Część II. Z historii nauczania języków obcych w Polsce – od okresu Polski Ludowej”. Jęz yki Obce w Szkole 261: 3 – 17.

Komorowska, H. 2007. Metodyka nauczania jęz yków obcych w Polsce (1957 – 2007). Z wyborem tekstów z lat 1957 – 2007. Warszawa: Wydawnictwa CODN.

Konopka, H., Harbig, A. 2002 „Formen und Funktionen des Fremdsprachenunterrichts im 20. Jahrhundert – Polen” (w) Formen und Funktionen des Fremdsprachenunterrichts im Europa des 20. Jahrhunderts (red. E. Lechner). Frankfurt/M.: Peter Lang.

Kosiński, K. 2000. O nową mentalność. Życie w szkołach 1945 – 1956. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Kwiatkowski, M. 1985. „Analiza programów nauczania języka rosyjskiego w polskich szkołach ogólnokształcących w latach 1918 – 1978” (w) Idee przewodnie w programach szkoły ogólnokształcącej w latach 1918 – 1978 (red. T. Wróbel). Warszawa: WSiP.

Lewandowski, J. 1985. Nauczanie jęz yka polskiego cudzoziemców w Polsce. Monografia glottodydaktyczna. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Mannzmann, A. 1983. „Zur Einführung” (w) Geschichte der Unterrichtsfächer. Band I (red. A. Mannzmann). München: Kösel.

Mauersberg, S. 1974. Reforma szkolnictwa w Polsce w latach 1944 – 1948. Wrocław: Ossolineum.

Niezgoda, E. 1984. „O nauczaniu języków obcych”. Jęz yki Obce w Szkole 148: 291 – 300.

Nikiel, A. 1964. Metodyka nauczania jęz yka niemieckiego. Warszawa: PZWS.

Papiór, J. 1996. „Der diachronische Kontext des Deutschunterrichtes in Polen”. Konfiguracje – Konfigurationen 1: 117 – 147.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka jęz yków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.

Prejbisz, A. 1962. Z problematyki nauczania jęz yków obcych. Wybór artykułów z „Księgi pamiątkowej I Zjazdu Neofilologów” (1929) i z „Neofilolga” (1930 – 1939).Warszawa: PZWS.

Prejbisz, A. 1969. „Programy nauczania języków obcych w dwudziestopięcioleciu (1944 – 1969) (na podstawie programów języka angielskiego)”. Jęz yki Obce w Szkole 65: 185 – 193.

Prejbisz, A. 1974. „Osiągnięcia trzydziestolecia w nauczaniu języków obcych (1944 – 1974)”. Jęz yki Obce w Szkole 91: 257 – 262.

Prejbisz, A. 1979. „ O nauce języków obcych z okazji 35-lecia PRL”. Jęz yki Obce w szkole 148: 259 – 262.

Rogala, L. 1975. Teorie nauczania jęz yków obcych i ich zastosowanie w praktyce. Warszawa: Międzyuczelniany Ośrodek Akademii Rolniczych.

Ronowicz, E. A. 1982. Kierunki w metodyce nauczania jęz yków obcych. Przegląd historyczny. Warszawa: WSiP.

Rusiecki, J. 2000. „The Teaching of English in Postwar Poland: the First 35 Years (1945 – 1980). A Personal View”. Jęz yki Obce w Szkole 217: 2 – 7.

Sauer, H. 1981. „Fremdsprachen für alle - Geschichte, Vergleich, Thesen” (w) Kommunikation in Europa. Probleme der Fremdsprachendidaktik in Geschichte und Gegenwart” (red. F. J. Zapp, A. Raasch i W. Hüllen). Frankfurt/M.: Verlag Diesterweg.

Schröder, K. 1992 „Vorwort” (w) Fremdsprachenunterricht 1500 – 1800 (red. K. Schröder). Wiesbaden: Harrassowitz.

Sowińska, E., Płaczkowska, B. 1973. Hilfsmaterial zur Methodik des Deutschunterrichts für Germanistikstudenten. Warszawa: PWN.

Wiśniewska, H. 2002. „Kilka uwag na temat nauczania języków obcych w Polsce w latach 1945 – 1948, ze szczególnym uwzględnieniem języka angielskiego” (w) Mój warsztat metodyczny na początku XXI wieku” (red. R. Kuźmińska). Wrocław: Oficyna Wydawnicza PW.

Wojdon, J. 2001. Propaganda polityczna w podręcznikach dla szkół podstawowych Polski Ludowej (1944 – 1989). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.