Badania diagnostyczne w glottodydaktyce – zalety i trudności
PDF

Jak cytować

Mihułka, K. . (2019). Badania diagnostyczne w glottodydaktyce – zalety i trudności. Neofilolog, (34), 183–194. https://doi.org/10.14746/n.2010.34.16

Abstrakt

The purpose of the following article is to discuss the theoretical framework of diagnostic research used in glottodidactics as well as to analyze some selected diagnostic studies conducted by Polish and German researchers in the last decade into the development of high school and university students’ and foreign language teachers’ intercultural competence. In the last part of this article attention is paid to the presentation and discussion of the most frequent problems which researchers encounter while planning and carrying out diagnostic studies.

https://doi.org/10.14746/n.2010.34.16
PDF

Bibliografia

Aleksandrowicz-Pędich, L. 2005. Międz ykulturowość na lekcjach języków obcych. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Apeltauer, E. 2001. Stereotype als Voraussetzung interkultureller Kommunikation. Deutschland und die Deutschen aus norwegischer Sicht. (= Flensburger Papiere zur Mehrsprachigkeit und Kulturenvielfalt im Unterricht, Heft 28/29).

Bandura, E. 2007. Naucz yciel jako mediator kulturowy. Kraków: Krakowskie Towarzystwo „Tertium”

Błażek, A. 2008. Evaluation interkultureller Kompetenz bei angehenden Deutschlehrerinnen und -lehrern in Polen. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Chromiec, E. 2004. Dziecko wobec obcości kulturowej. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.

Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: PWN.

Łobocki, M. 2008. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łobocki, M. 2009. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mihułka, K. 2006. Zur Stereotypen- und Vorurteilsforschung im Prozess des interkulturellen Lernens. Gdańsk: niepublikowana praca doktorska.

Müller, B.-D. 1994. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Berlin: Langenscheidt.

Muszyński, H. 1970. Wstęp do metodologii pedagogiki. Warszawa: PWN.

Oppenheim, A.-N. 2004. Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Picht, R. 1980. „Interesse und Vergleich: zur Sozialpsychologie des Deutschlandsbilds“. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache 6. 120 – 132.

Pilch, T. i Bauman, T. 2001. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Spaniel, D. 2002. „Methoden zur Erfassung von Deutschland-Images. Ein Beitrag zur Stereotypenforschung“. Info DaF 29. 4/2002. 356 – 368.

Spaniel, D. 2004 „Deutschland-Images als Einflussfaktor beim Erlernen der deutschen Sprache“. Deutsch als Fremdsprache 41. 3/2004. 166 – 172.