Abstrakt
The purpose of the article is to draw attention to the specific nature of pedagogical research carried out in research groups represented by people in late adulthood. On the basis of the characteristics of the last stage of a person’s development, the author attempts to indicate such research methods and techniques and such an approach to them as will enable the optimization of broadly understood research upon the process of foreign language learning by elderly people.
Bibliografia
Bauman, T. 2001. „Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych”, (w) Pilch, T., Bauman, T. 2001. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 267 – 362.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) 2005. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Klimowicz, G., Dębska, A. 2006. Program Socrates w Polsce. Efekty współpracy 1998 – 2006. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Zielona Księga 2005. Wobec zmian demograficznych: nowa solidarność między pokoleniami. Bruksela: Komisja Europejska.
Kolanowska, E. i in. 2007. Program Socrates Grundtvig w Polsce w latach: 2000-2005. Akcje scentralizowane. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Krüger, H.-H. 2007. Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Łobocki, M. 2006. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łobocki, M. 2007. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Maszke, A.W. 2008. Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Palka, S. 2006. Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pilch, T. 2001a. „Filozoficzne i pragmatyczne pojęcia badań empirycznych”, (w) Pilch, T., Bauman, T. 2001. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 15 – 69.
Pilch, T. 2001b. „Strategie ilościowe w badaniach pedagogicznych”, (w) Pilch, T., Bauman, T. 2001. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 70 – 266.
Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Straś-Romanowska, M. 2005. „Późna dorosłość. Wiek starzenia się”, (w) Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). 2005. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów ż ycia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 263 – 292.
Szarota, Z. 2004. Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Szatur-Jaworska, B., Błędowski, P., Dzięgielewska, M. 2006. Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Wiatrowski, Z. 2003. „Kształcenie ustawiczne dorosłych”, (w) Pilch, T. (red.). 2003. Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Tom II: G-Ł, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 903 – 910.
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Anna Jaroszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).