Abstrakt
The aim of experimental research is to check if an assumed dependency can actually be evidenced in the learning process; to determine the extent to which this can be applied, as well as to determine the quality of the influence of the experimental factor on the outcomes. In other words, did the improvement in fact happen and what increase in effects, or the time taken to achieve them, can be expected. As research problems vary, different research approaches are used. In this paper a classic experimental design with pretest and posttest and a control group will be discussed. This is illustrated using an example of research on vocabulary acquisition. The research discussed compares vocabulary development in the traditional classroom with a multimedia environment.
Bibliografia
Brzeziński, J. 2008. Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Chun, D.M. i Plass, J.L. 1996. „Effects of Multimedia Annotations on Vocabulary Acquisition”. (w) The Modern Language Journal. 80/1996 (2): 183 – 198.
Chun, D.M. i Plass, J.L. 1997. „Research on text comprehension with multimedia”, w: Language Learning and Technolog y. 1.1/1997: 60 – 81.
De Ridder, I. 2002. “Visible or invisible links: does the highlighting of hyperlinks affect incidental vocabulary learning, text comprehension, and the reading process?” (w) Language Learning & Technolog y. Vol. 6, No.1,
January 2002: 123 – 146 (http://Ilt.msu.edu/vol6num1/DERIDDER/default.html, DW: 18.01.2003)
Gugel, G., Jäger, U. i Hörburger, Ch. 2001. Global Lernen. Lernen in Zeiten der Globalisierung. Tübingen: Verein für Friedenspädagogik.
Karcher, G.L. 1988. Das Lesen in der Erst- und Fremdsprache: Dimensionen und Aspekte einer Fremdsprachenlegetik. Heidelberg: J. Groos.
Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Mac, A. 2004. Psycholinguistische Grundlagen der Leseprozesse in der traditionellen und multimedialen Lernumgebung im DaF-Unterricht als Ausgangspunkt für die Behaltensleistungen in der zu erlernenden Sprache. Nieopublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Rzeszowski
Nikolova, R.O. 2002. “Effects of students’ participation in authoring of multimedia materials on student acquisition of vocabulary.” (w) Language Learning & Technolog y. Vol. 6, No.1, January 2002, 100 – 122 (http://Ilt.msu.edu/vol6num1/NIKOLOVA/default.html, DW: 18.01.2003)
Paivio, A. 1986. Mental representation: A dual-coding approach. New York: Oxford University Press.
Schnotz, W. 1993. „On the relation between dual coding and mental models in graphics comprehension.” (w) Learning and Instruction. 3/1993: 247 – 249.
Schnotz, W. 1994. Aufbau von Wissensstrukturen: Untersuchungen zur Kohärenzbildung beim Wissenserwerb mit Texten. Weinheim: Beltz, Psychologie-Verlags-Union.
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Agnieszka Mac
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).