Abstrakt
The article explores common mistakes made while interpreting statistics in questionnaire studies, which may reflect insufficient training in research
methodology. It reveals problems in qualitative and quantitative analysis in the published literature. It also discusses the possible reasons why errors occur in the process of constructing diagrammatic representations of the collected data. Examples of errors as they occur in published articles are also cited to prove that such problems are far from being hypothetical and do appear in research reports. They are mainly reflective of erroneous beliefs concerning statistical significance testing, chi-square analysis, covariance statistical corrections, as well as presentation of statistically inaccurate results.
Bibliografia
Brzeziński, J., 2000. Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar.
Ferguson, G. A. i Takane, Y. 2002. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gajdzińska A. i Krzyżanowski P. (red). 1999. Przeszłość w językowym obrazie świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Luszniewicz, A. i Słaby, T.: 2001. Statystyka z pakietem komputerowym Statistica TM PL. Teoria i zastosowania. Warszawa, C. H. Beck.
Niemierko, B. 2004. Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP.
Openheim, A. N. 2004. Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka.
Pawłowski, A. 1999. „Metodologiczne podstawy wykorzystania słowników frekwencyjnych w badaniu językowego obrazu świata”, w: Gajdzińska A. i Krzyżanowski P. (red). 1999. 81-99.
Tadeusiewicz, R. 2000. Drogi i bezdroża statystyki w badaniach naukowych: (http://www.statsoft.pl/czytelnia/badanianaukowe/d0ogol/nadrogi6.pdf).
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Halina Widła
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).