Abstrakt
The aim of this article is to present the results of a pilot study and to verify its methodological and statistical procedures. The subject matter of the study in question is the relationship between the cognitive styles of field dependence (FD)/field independence (FI) and the level of second language proficiency. The reader is presented with the wide range of variables and instruments incorporated in the study. The findings demonstrate strong correlations between the subjects’ FD/FI mode of perceiving the world and the results of language tests. The findings indicate that the relationship between dependent and independent variables is modified by age and sex of the subjects.
Bibliografia
Elliot, A.R. 1995. « Foreign Language Phonology: Field Independence, Attitude, and the Success of Formal Instruction in Spanish Pronunciation » (w) The Modern Language Journal 79: 530 – 543.
Jamieson, J. 1992. « The Cognitive Styles of Reflection/Impulsivity and Field Independence/Dependence and ESL Success » (w) The Modern Language Journal 76: 491 – 501.
Leaver, B.L. 1997. Teaching the Whole Class. Corwin Press Inc.: 23.
Matczak, A. 2000. « Style poznawcze » (w) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. (red. J. Strelau). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: 761 – 782.
Mynarski, S. 1995. Badania rynkowe w warunkach konkurencji. Kraków: Wydawnictwo „Fogra”.
Salmani-Nodoushan, M. A. 2002. Field Dependence / Independence and Iranian EFL Learner’s Performance on Communicative Tests. University of Tehran Press.
Stansfield, C., Hansen, J. 1983. « Field Dependence-Independence as a Variable in Second Language Cloze Test Performance» (w) TESOL Quarterly 17 (1): 29 – 38.
Witkin, H., Oltman, P., Raskin, E., & Karp, S. 1971. A Manual for The Group Embedded Figures Test. Palo Alto, California: Consulting Psychologists Press.
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Anna Jantarska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).