Mind mapping w nauczaniu i uczeniu się języka obcego
PDF

Jak cytować

Łyp-Bielecka, A. . (2019). Mind mapping w nauczaniu i uczeniu się języka obcego. Neofilolog, (33), 89–100. https://doi.org/10.14746/n.2009.33.9

Abstrakt

Mind mapping, developed 1972 by Tony Buzan, is a graphic way of representing ideas and concepts. The article shows the possibilities and benefits of using mind mapping in foreign language learning and teaching. Additionally, the article describes some of the computer applications which can be used to draw a mind map.

https://doi.org/10.14746/n.2009.33.9
PDF

Bibliografia

Adams-Tukiendorf, M. 2006. «Jak efektywnie przygotować uczniów do pisania w języku obcym na egzaminie maturalnym?». Języki obce w szkole 1 : 50 – 59.

Aitchison, J. 1997. Wörter im Kopf. Eine Einführung in das mentale Lexikon. Tübingen : Niemeyer Verlag.

Barenholz, H., Tamir, P. 1992. «A comprehensive use of concept mapping in design introduction and assessment». Research in Science and Technology Education 10 : 37 – 52.

Bawej, I. 2003. «Nauczmy uczniów się uczyć. Jak łatwiej zapamiętać nowe słówka». Języki Obce w Szkole 4 : 25 – 31.

Bohn, R., Kast, B., Müller-Jacquier, B. 2000. Probleme der Wortschatzarbeit. München : Langenscheidt Verlag.

Borgstein, .J, Grootendorst, C. 2002. «Half a brain». The Lancet 359 : 473.

Brinkmann, A. 2003. «Graphical Knowledge Display – Mind Mapping and Concept Mapping as Efficient Tools in Mathematics Education». Mathematics Education Review 16 : 35 – 48.

Budd, J.2004.«Mind maps as classroom exercises». Journal of Economic Education 1: 35-47. http://www.journalofeconed.org/pdfs/winter2004/35_46Budd_win04.pdf DW: 30.08.09.

Buzan, T. 2002. Mapy twoich myśli. Łódź. Ravi.

Cahill, M., Fonteyn, M. 2000. «Using mind mapping to improve students’ metacognition». (w) Clinical Reasoning in the Health Professions (red. Higgs, J., Jones, M.). Boston: Butterworth-Heinemann. s. 214 – 221.

Chickering, A. W., Gamson, Z.F. 1987. «Seven principles for good practice in undergraduate education». AAHE Bulletin 39 : 3-7.

Fuchs, E. 2005. «Integrierter Fremdsprachenunterricht an der Grundschule». (w) Mehrsprachiger Fachunterricht in Ländern Europas (red. Krechel, H.-L.), Tübin-Krechel, H.-L.), Tübin-gen : Günter Narr Verlag : 149 – 167

Hamer, H. 1994. Klucz do efektywności nauczania. Warszawa. Veda.

Heinze-Fry, J. A., Novak, J. D. 1990. «Concept mapping brings long term move-. D. 1990. «Concept mapping brings long term move-«Concept mapping brings long term move-ment toward meaningful learning». Science Education 74 : 461 – 472

Henrici, G., Riemer, C. 2001. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Baltmannsweiler : Schneider Verlag.

Huneke, H.-W., Steinig, W. 2000. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin : Erich Schmidt Verlag.

Hyland, K. 2003. Second language writing. Cambridge : Cambridge University Press.

Jegede, O. J., Alaiymola, F. F., Okebukola, P. A.O. 1990. «The effect of concept mapping on students’ anxiety and achievement in biology». (w) Journal of Research in Science Teaching 27 : 951 – 960.

Karolak, W. 2006. Mapping w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź. Wydawnictwo WSHE.

Kleinschroth, R. 1992. Sprachenlernen. Der Schlüssel zur richtigen Technik. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Verlag.

Komorowska, H. 1999. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa : WSiP.

Lenz, F. 2008. «Konzeptuelle Metaphern im Englischunterricht. Metaphors we teach by». (w) Sprachenvielfalt im Kontext von Fachkommunikation, Übersetzung und Fremdsprachenunterricht (red. Krings, P., Mayer, F.). Berlin : Frank and Timme : 469 – 480.

Locke E. A. 2004. Jak uczyć się efektywnie. Metody i motywacja. Poznań :Wydawnictwo RK.

Perrott, E. 1995. Efektywne nauczanie. Praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania. Warszawa : WSiP.

Regis, A., Albertazzi, P. G., Roletto, E. 1996. «Concept maps in chemistry educa-«Concept maps in chemistry educa-tion». Journal od Chemical Education 73 : 1084 – 1088.

Schwerin v. Krosigk, U. 1996. «Handeln als Vorbereitung für Verstehen. Lektürevorarbeiten im späteinsetzenden Spanischkurs». (w) Konvergenzen: Fremdsprachenunterricht. Planung – Praxis – Theorie (red. Buchloh, I. et all.). Tübingen : Günter Narr : 121 – 137.

Sellers, Ch. 2008. «Dyslexia and mind-mapping». Senissue 23 :18-19. http://pkab.files.wordpress.com/2008/06/chrissellersarticledyslexia.pdf DW 29.08.09.

Spitzer, M. 2008. Jak uczy się mózg. Warszawa : PWN.

Taraszkiewicz M., Rose C. 2006. Atlas efektywnego uczenia (się) nie tylko dla nauczycieli. Warszawa : Transfer Learning.

Wicke, R.E. 2004. Aktiv und kreativ lernen: projektorientierte Spracharbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Ismaning : Max Hueber Verlag.