Internetowe materiały uzupełniające w nauczaniu języka niemieckiego – kryteria wyboru i oceny
PDF

Jak cytować

Iwan, P. . (2019). Internetowe materiały uzupełniające w nauczaniu języka niemieckiego – kryteria wyboru i oceny. Neofilolog, (33), 205–216. https://doi.org/10.14746/n.2009.33.19

Abstrakt

The article aims to present the issue of evaluating selected supplementary materials with reference to traditional coursebooks for German available on the Internet. The analysis concentrates on publishers’ websites that offer an array of coursebooks and didactic aids such as dictionaries or spell-checkers. Additionally, we propose to make use of on-line texts and various sorts of authentic materials that have not been tailored for teaching purposes. We also provide criteria for systematic evaluation of educational computer programs and multimedia materials based on the analysis of information available on www.bundeskanzlerin.de, www.goethe.de, www.hueber.de. We conclude by constructing a catalogue of criteria that will be implemented in evaluating the applicability and quality of Internet materials for teaching German as a foreign language.

https://doi.org/10.14746/n.2009.33.19
PDF

Bibliografia

Bednarek, J. 2006. Multimedia w kształceniu. Warszawa: PWN.

Gajek, E. 2002. Komputery w nauczaniu języków obcych. Warszawa: PWN.

Iluk, J., 1999. „Możliwości prognozowania stopnia trudności rozumienia tekstów, na przykładzie polskich i niemieckich tekstów do nauczania geografii”. (w) Język - biznes – media (red. J. Arabski). Katowice: Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych, 123 – 132.

Iluk, J. 2008. „Die Verständlichkeit der deutschen, österreichischen, schweizerischen und polnischen Verfassung. Versuch einer komparatistischen Analyse“. ( w) Verständlichkeit als Bürgerrecht? Die Rechts- und Verwaltungssprache in der öffentlichen Diskussion (red. K. M. Eichhof-Cyrus i G. Antos). Mannheim: Dudenverlag, 136 – 154.

Jańska, M., U. 2007. „Entwicklung der interkulturellen Kompetenz anhand von Materialien für den Fremdsprachenunterricht“. (w) Glottodidactica, vol. XXXIII , 83 – 94.

Laveau, I. 1985. Sach- und Fachtexte im Unterricht. Methodisch- didaktische Vorschläge für den Lehrer. München:Goethe Institut.

Pado, A. 2006. „Adaptacja dydaktyczna autentycznych materiałów multimedialnych”. (w) Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym (red. J. Krieger- Knieja i U. Paprocka-Piotrowska). Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL, 431 – 441.

Pfeiffer, W. 1979 : Teoretyczne podstawy preparacji materiałów glottodydaktycznych. Warszawa: PWN.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.

Zawadzka, E. 2008. „Eröffnungsvortrag: Geschichte der Deutschlehrbücher in Polen“. (w) Deutsch lernen und lehren mit Lehrwerken (red. J. Janoszczyk, L. Krzysiak i J. Żmudzki). Lublin:Wydawnictwo UMSC, 21 – 33.