Abstrakt
The relationship between linguistics and its language descriptions and language teaching research has always been contested and it generated non-homogenous opinions from the beginning of existence of that science. This paper undertakes a trial of broader examination of interrelation between these two disciplines over the last few decades. Considerations are based on example of the German linguistics and language education. It constitutes contribution to discourse on the identity and autonomy of language education as a science.
Bibliografia
Altmayer C. (2020), Vom „Kind der Praxis“ zur wissenschaftlichen Disziplin? Die Entwicklung des Fachs Deutsch als Fremd- und Zweitsprache seit den 1990er Jahren. „Zeitschrift für Interkulturellen Unterricht”, nr 25/1, s. 919–947.
Bausch, K.-R. (2016): Sprachenbegriffe, (w:) Burwitz-Melzer E. i in. (red.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr Francke, s. 7–10.
Bausch K.-R. i in. (2016), Interdisziplinarität, (w:) Burwitz-Melzer E. i in. (red.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr Francke, s. 20–24.
Cirko L. (1998), Im Spannungsfeld zwischen zweckmäßiger Simplifizierung und Sprachwissenschaft. Überlegungen zur linguistischen Ausbildung von Auslandsgermanisten. „Orbis Linguarum“, nr 8, s. 77–86.
Dakowska M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: PWN.
Dakowska M. (2010a), Glottodydaktyka jako nauka. „Lingwistyka Stosowana”, nr 3, s. 71–86.
Dakowska M. (2010b), W poszukiwaniu wiedzy praktycznie użytecznej. O dojrzewaniu glottodydaktyki jako dziedziny akademickiej. „Neofilolog”, nr 34, s. 9–19. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2010.34.2
Dakowska M. (2015), O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514121
Ehlich K. (2001), Das Verhältnis von Sprachwissenschaft und Sprachvermittlung – prekär, unabdingbar, nützlich. Einige Konzeptionsüberlegungen am Beispiel Deutsch als Fremdsprache, (w:) Zickfeldt W., Issel B., Ehlich K. (red.), Deutsch in Norwegen. Neue Beiträge zum Gespräch zwischen Germanistik, Lehrerausbildung und Schule. Regensburg: Fachverband DaF, s. 137–156.
Ehlich K. (2007), Transnationale Germanistik. München: Iudicium.
Fandrych Ch. (2010), Grundlagen der Linguistik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, (w:) Krumm H.-J. i in. (red.), Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Vollständige Neubearbeitung, Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft 19. Berlin: de Gruyter, s. 173–188.
Gajda S. (2013), Lingwistyka XXI wieku. „Polonica”, nr 33, s. 6–13.
Grucza F. (2004), Glottodydaktyka: nauka – praca naukowa – wiedza. „Przegląd Glottodydaktyczny”, nr 20, s. 5–48.
Grucza F. (2017a), Glottodydaktyka: nauka – praca naukowa – wiedza, (w:) Grucza, S. i in. (red.), Franciszek Grucza, Dzieła zebrane. Tom 6. O uczeniu języków i glottodydaktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, s. 245–287.
Grucza F. (2017b), Lingwistyczne uwarunkowania i implikacje glottodydaktyki, (w:) Grucza, S. i in. (red.), Franciszek Grucza, Dzieła zebrane. Tom 6. O uczeniu języków i glottodydaktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, s. 311–322.
Herzog W. (1994), Pädagogik und Psychologie. Nachdenken über ein schwieriges Verhältnis. „Zeitschrift für Pädagogik”, nr 40, s. 425–445.
Hinger B. (2017), Zum Verhältnis von Sprachwissenschaft und Sprachdidaktik: Ein Beitrag, (w:) Corti A., Wolf J. (red.), Romanistische Fachdidaktik: Grundlagen – Theorien – Methoden. Münster/New York: Waxmann, s. 54–74.
Jaroszewska A. (2014), O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków. „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 52–66.
Jędrzejko E. (2018), Jeszcze o wieloparadygmatyczności i dylematach lingwistyki na progu trzeciego tysiąclecia, (w:) Hawrysz M., Uździcka M. (red.), Zielonogórskie seminaria językoznawcze. Wokół dziejów używania polszczyzny – wspólnoty, potrzeby, zachowania komunikacyjne. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 107–120.
Kita M. (2012), „Razem”: konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, (w:) Kita M., Ślawska M. (red.), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1, Stan wiedzy i postulaty badawcze. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 11–30.
Knapp K. (2004), Vorwort. (w:) Knapp K. i in. (red.), Angewandte Linguistik. Ein Lehrbuch. Tübingen und Basel: A. Francke, s. XVII–XX.
Kojs W. (2001), Kilka uwag o przedmiocie badań dydaktycznych, [online]: http://www.edukacyjne.dyskursy.univ.szczecin.pl/kilka.htm [dostęp: 30.07.2024].
Königs F. G. (2016), Hindernis oder Brücke? Der Beitrag der Angewandten Linguistik zur Erforschung des Lehrens und Lernens von Fremdsprachen. „Glottodidactica”, nr XLIII/1, s. 29–45. DOI: https://doi.org/10.14746/gl.2016.43.1.2
Kowalikowa J. (2008), Dydaktyka językowa wobec współczesnej polszczyzny, (w:) Cygal-Krupa Z. (red.), Współczesna polszczyzna. Stan, perspektywy, zagrożenia. Kraków–Tarnów: Księgarnia Akademicka, s. 463–468.
Orchowska I. (2007), Kształcenie nauczycieli języków obcych jako interdyscyplinarny przedmiot poznania naukowego. Refleksja metaglottodydaktyczna na temat relacji między glottodydaktyką a pedagogiką. „Lingwistyka Stosowana”, nr 23/3, s. 181–195.
Mecner P. (2000), Współczesna lingwistyka generatywna w ujęciu interdyscyplinarnym, (w:) Kielar B. Z. i in. (red.), Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Profesorowi Franciszkowi Gruczy z okazji sześćdziesiątej rocznicy urodzin. Warszawa: Graf-Punkt, s. 83–121.
Moroni M. C., Ricci Garotti F. (2017), Einleitung: Zum Verhältnis zwischen Sprachwissenschaft und Sprachdidaktik, (w:) Moroni M. C., Ricci Garotti F. (red.): Brücken schlagen zwischen Sprachwissenschaft und DaF-Didaktik. Frankfurt am Main: Peter Lang, s. 7–23. DOI: https://doi.org/10.3726/b10515
Neuland E. (2012), DaF-Didaktik in der Auslandsgermanistik. Probleme – Positionen – Perspektiven, (w:) Birk A., Buffagni C. (red.), Linguistik und Sprachdidaktik im italienischen Hochschulkontext. Münster: Waxmann, s. 15–32.
Neuland E., Peschel C. (2013), Einführung in die Sprachdidaktik. Stuttgart: Metzler. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05183-7
Neuland E. (2018), Aktuelle Sprachwandelprozesse als Gegenstand der Reflexion im DaF-Unterricht, (w:) Moraldo S. M. (red.), Sprachwandel. Perspektiven für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Heidelberg: Winter, s. 29–48.
Orchowska I. (2017), Kształcenie nauczycieli języków obcych jako interdyscyplinarny przedmiot poznania naukowego. Refleksja metaglottodydaktyczna na temat relacji między glottodydaktyką a pedagogiką. „Lingwistyka Stosowana”, nr 23/3, s. 181–195. DOI: https://doi.org/10.32612/uw.20804814.2017.3.pp.181-195
Peyer A. i in. (1996), Norm, Moral und Didaktik – Die Linguistik und ihre Schmuddelkinder, (w:) Peyer A., Portmann P. R. (red.), Norm, Moral und Didaktik – Die Linguistik und ihre Schmuddelkinder: Eine Aufforderung zur Diskussion. Tübingen: Niemeyer, s. 9–46. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110928051
Pfeiffer W. (2001), Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Pieklarz-Thien M. (2018a), Von der disziplinären Abhängigkeit zum gleichberechtigten Miteinander? Eine Diskussion über das sensible Verhältnis von Sprachwissenschaft und Sprachdidaktik am Beispiel der Germanistischen Linguistik und der DaF-Didaktik, „Glottodidactica“, nr 45/1, s. 115–130. DOI: https://doi.org/10.14746/gl.2018.45.1.08
Pieklarz-Thien M. (2018b), Innowacja na drodze praktycznie użytecznej aplikacji? Przyczynek na rzecz dialogu pomiędzy glottodydaktyką a językoznawstwem. „Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego”, nr 50/1, s. 45–64. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.50.1.4
Pieklarz-Thien M. (2022), Geschwisterrivalität: Wie viel Kampf ist normal? – Noch einmal zum schwierigen Verhältnis von Sprachwissenschaft und Sprachdidaktik, (w:) Pieklarz-Thien M., Chudak S. (red.), Wissenschaften und ihr Dialog. Exkurse zur Erforschung des Lehrens und Lernens fremder Sprachen. Göttingen: Brill | V&R unipress, s. 129–150. DOI: https://doi.org/10.14220/9783737013789.129
Ricci Garotti F. (2004), La rivincita di Cenerentola. Trento: Uniserviece.
Rieger-Ladich M. (2007), Akzeptanzkrisen und Anerkennungsdefizite: Die Erziehungswissenschaft als subalterne Disziplin? (w:) Ricken N. (red.): Verachtung der Pädagogik. Analysen – Materialen – Perspektiven. Wiesbaden: VS, s. 159–182. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-90737-6_7
Riemer C. (2008), DaF/DaZ und empirische Forschung: wechselnde Herausforderungen, (w:) Chlosta C., Leder G. Krischer B. (red.), Auf neuen Wegen. Deutsch als Fremdsprache in Forschung und Praxis. 35. Jahrestagung des Fachverbandes Deutsch als Fremdsprache an der Freien Universität Berlin 2007. Göttingen: Universitätsverlag, s. 1–16.
Schnell R. (2011), Psychoanalyse, Historische Emotionsforschung, Literaturwissenschaft: ein schwieriges Verhältnis. Überlegungen eines Mediävisten. „Zeitschrift für deutsche Philologie”, nr 130, 3, s. 388–417. DOI: https://doi.org/10.37307/j.1868-7806.2011.03.04
Sieber P. (1998), Sprachwissenschaft und Sprachdidaktik – zum Verhältnis zweier ungleicher Schwestern. „Beiträge zur Lehrerbildung”, nr 16/3, s. 353–366. DOI: https://doi.org/10.36950/bzl.16.3.1998.10388
Spillner B. (2007), Angewandte Linguistik, (w:) Bausch K.-R, Christ H., Krumm H.-J. (red.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: A. Francke, s. 31–37.
Śliwerski B. (2013), Pedagogika jako (nie-)gorsza inna nauka. „Studia Edukacyjne”, nr 28, s. 57–84.
Wąsik Z. (2005), Język, języki czy właściwości językowe członków wspólnot komunikatywnych w przedmiocie badań lingwistycznych? „Scripta Neophilologica Posnaniensia”, nr 7, s. 195–219.
Wilczyńska W. (2010), Obszary badawcze glottodydaktyki. „Neofilolog”, 34, s. 21–35. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2010.34.3
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Magdalena Pieklarz-Thien

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
