Wspieranie empowermentu w sytuacji zinstytucjonalizowanego nauczania języków obcych: możliwości, wyzwania i ograniczenia
PDF

Słowa kluczowe

nauczanie języków obcych
empowerment
nauczyciel języka obcego

Jak cytować

Blachowska-Szmigiel, M. (2017). Wspieranie empowermentu w sytuacji zinstytucjonalizowanego nauczania języków obcych: możliwości, wyzwania i ograniczenia. Neofilolog, (48/2), 199–211. https://doi.org/10.14746/n.2017.48.2.03

Abstrakt

The aim of this article is to present opportunities, challenges and constraints related to the support of a student’s empowerment in the context of institutionalized foreign language teaching. In the first part of the article, we describe empowerment as the approach, the process and the action that support the growth of power in individuals, communities and organizations. In the following part we present teaching and learning of foreign languages as a process supporting student’s empowerment. In the last part, we point to a foreign language teacher as a source of opportunities, challenges and constraints related to the support of a student’s empowerment.

https://doi.org/10.14746/n.2017.48.2.03
PDF

Bibliografia

Blachowska-Szmigiel, M. 2014. „Le coaching truvera-t-il sa place dans le développement des compétence créatives des enseignants du FLE en Pologne ?” Studia Romanica Poznaniensia, 41(4): 3-15. Poznań: Wydawnictwo Naukowe.

Bernacka, R. E. 2004. Konformizm i nonkonformizm a twórczość. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Berne, E. 1987. W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.

Bronfenbrenner, U. 1979. The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press.

Buffet, I. W. 2012. Acteur de sa vie. Développer l’”empowerment”. Mieux être au travail et dans sa vie personnelle. Paris: Mon Petit Editeur.

Eisen, A. 1994. „Survey of neighborhood-based, comprehensive community empowerment initiatives”. Health Education Quaterly, 21(2): 235-252.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. 2003. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Hawkins, D. R. 2012. Przekraczanie poziomów świadomości. Schody do oświecenia. Warszawa: Wydawnictwo Virgo.

Kozielecki, J. 2000. Koncepcje psychologiczne człowieka.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Żak.

Le Bossé, Y. 2012. Sortir de l'impuissance: Invitation à soutenir le développement du pourvoir d'agir des personnes et des collectivités. Tome 1: Fondements et cadres conceptuels. Québec: Éditions ARDIS.

Le Bossé, Y. 2016. Sortir de l'impuissance: Invitation à soutenir le développement du pourvoir d'agir des personnes et des collectivités. Tome 2: Aspects pratiques. Québec: Éditions ARDIS.

Le Bossé, Y., Lavallée, M. 1993. „Empowerment et psychologie communautaire. Aperçu historique et perspectives d'avenir”. Les Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale 18: 7-20.

Ninacs, W. A. 2008. Empowerment et intervention: Développement de la capacité d’agir et de la solidarité. Québec: Les presses de l’Université Laval.

Ninacs, W. A. (red.) 2009 L’empowerment. Cultures et Santé asbl Éducation Permamente. Bruxelles: Culture et Santé. Centre de documentation.

Popek, S. 2003. Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: UMCS.

Seligman, M. E. P. 2005. Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań: Media Rodzina.

Netografia

Calvès, A. E., 2009. « Empowerment » : généalogie d’un concept clé du discours contemporain sur le développement. (w) Revue Tiers Monde. Les mots du développement.

Trajectoires et pouvoirs, 4/200: 735-749. Online: https://www.cairn.info/revue-tiers-monde-2009-4-page-735.htm.

Chabrol, H. 2005. « Les mécanismes de défense ». (w) Recherche en soins infirmiers, 3/82: 31-42. Online: http://www.cairn.info/editeur.php?ID_EDITEUR=ARSI. DW 10.01.2016.

Crasnier, F. 2012. L’Approche Centrée sur la Personne en situation de handicap mental. Anger: Université d’Anger. Online: https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00828663. DW 5.11.2016.

Klein, H. G., Ducroux-Biass, F. 2009. „L’empowerment’ et Carl Rogers. Réflexions sur le concept d'empowerment et l'Approche centrée sur la personne en soins infirmiers”.

Approche Centrée sur la Personne. Pratique et recherche, 2/10: 52-67. Online: http://www.cairn.info/revue-approche-centree-sur-la-personne-2009-2-page-52.htm.DW 10.01.2016.

Le Bossé, Y. 2003. «De l’"habilitation" au "pouvoir d’agir": vers une appréhension plus circonscrite de la notion d’empowerment». Nouvelles pratiques sociales, 16/2: 30-51.Online:http://www.erudit.org/revue/nps/2003/v16/n2/009841ar.pdf. DW 10.01.2016.

Rappaport, J. 1984. „Studies in empowerment: Introduction to the issue”. Prevention in Human Services, 3: 1-7. Online: http://www.tandfonline.com/toc/wzpe20/3/4?nav=tocList. DW 15.11.2016.

Szarfenberg, R. 2015. Empowerment – krótkie wprowadzenie. Online: https://www.academia.edu/10252397/Empowerment__kr%C3%B3tkie_wprowadzenie_wersja_2.0_ DW 20.07.2017.

Tereszkowska-Łowińska, H. 2000. „Psychologiczne pozycje życiowe DDA”. Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia, 3. Online: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/63-terapia-uzalenienia-i-wspouzalenienia/314. DW 20.11.2016.

Wikipedia.org/wiki/”empowerment”. DW 11.11.2016.