Development of entrepreneurship competence with use of project method and information and communications technology in foreign language learning
PDF (Język Polski)

Keywords

entrepreneurship competence
project method
foreign language learning
information and communications technology
eTwinning

How to Cite

Posiadała, K. (2018). Development of entrepreneurship competence with use of project method and information and communications technology in foreign language learning. Neofilolog, (50/2), 247–267. https://doi.org/10.14746/n.2018.50.2.6

Abstract

This article is devoted to the value and role of the project method with the use of information and communications technologies in the development of entrepreneurship competence in foreign language learning. In the first part of the paper the author defines several meanings of entrepreneurship, focusing mainly on definitions of personal entrepreneurship. The article points out that the project method creates the conditions under which students develop an entrepreneurial attitude, learn group interaction and acquire communication skills, which are important for the socialization of adolescent students. The main purpose of project method is to turn a foreign language from a passive object into an active action. Particular attention is paid to the stages of the project with the use of the information and communications technology in foreign language learning.
https://doi.org/10.14746/n.2018.50.2.6
PDF (Język Polski)

References

Bieniok H. (2007), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych młodzieży w rodzinie, szkole i uczelni (w) Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 224-235. Online: http://www.olimpiada.edu.pl/upload/pliki_2edycja/przedsiebiorczoscFPAKE_publikacja.pdf [DW 23.11.2017].

Eurydice (2000), Lifelong Learning: The contribution of education systems in the Member States of the European Union. Bruksela: Europejskie Biuro Eurydice. Wyd. pol. w tłum. Kolanowskiej E. (2002), Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich UE. Przegląd sytuacji w poszczególnych krajach. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Eurydice (2016), Entrepreneurship Education at School in Europe (Nauczanie przedsiębiorczości w szkołach w Europie). Raport Eurydice. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej.Online: http://eurydice.org.pl/wp content/uploads/2017/01/PL_Entrepreneurship-Education.pdf [DW 20.11.2017].

Frey K. (2002), Die Projektmethode. Der Weg zum bildenden Tun. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.

Gajek E. (2009), eTwinning drogą do edukacji przyszłości. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, s. 31-71. Online: http://czytelnia.frse.org.pl/et winning-droga-do-edukacji-przyszlosci/ [DW 23.05.2018].

Hänsel D. (1997), Projektunterricht. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.

Janczak D., Kędracka E., Rostkowska M. (red.) (2009), Narzędzia TIK wspomagające projekt gimnazjalny. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli gimnazjów. Warszawa: OEIiZK. Online: http://www.ore.edu.pl/strona-ore/phocadownload/EFS/poradniktikwpgpop.pdf [DW 29.11.2017].

Karpeta-Peć B. (2008), Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Konsek K. (2008), Możliwości, jakie stwarza e-learning w rozwijaniu postawy autonomicznej oraz kompetencji niezbędnych w społeczeństwie informacyjnym u studentów kierunków neofilologicznych (w) Pawlak E. (red.), Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, s. 315-324.

Perspektywa uczenia się przez całe życie (2013), Załącznik do uchwały Nr 160/2013 Rady Ministrów z dnia 10 września 2013 r. Warszawa. Online: https://men.gov.pl/wpcontent/uploads/2014/01/plll_2013_09_10zal_do_uchwaly_rm.pdf [DW 27.11.2017].

Mikina A., Zając B. (2006), Jak wdrażać metodę projektów? Poradnik dla nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mikina A. (2007), Pięć pytań o metodę projektów (w) „Innowacje w Edukacji Akademickiej”, nr 6, s. 28-31.

Myczko K. (2004), Kognitywna teoria uczenia się i rozwijanie autonomii ucznia w dydaktyce języków obcych (w) Pawlak M. (red.), Autonomia w nauce języka obcego. Poznań – Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, s. 19-30. Online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/1475/1/Autonomia%20w%20nauce%20j%C4%99zyka%20obcego.pdf [DW 13.11.2017].

Ostrowska M., Sterna D. (2015), Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Online: https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/tik_na_lekcjach_2015_06_02.pdf [DW 21.11.2017].

Piotrowska-Skrzypek M. (2016), Łączenie rozwoju kompetencji kluczowych i produktywnych w języku obcym (w) „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 78-84. Online: http://jows.pl/artykuly/laczenie-rozwoju-kompetencji-kluczowych-i-produktywnych-w-jezyku-obcym [DW 22.11.2017].

Pitler H., Hubbell E.R., Kuhn M. (red.) (2015), Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Online: https://issuu.com/fundacjaceo/docs/tik_na_lekcjach_2015_06_02 [DW 19.11.2017].

Rogulska M. (2016), Eu(You)roketing: Promoting our Europe. Online: http://www.etwinning.pl/euyouroketing-promoting-our-europe/ [DW 24.05.2018].

Rogulska M. (2017), Teens and Money. Online: http://www.etwinning.pl/teens-and-money/ [DW 24.05.2018].

Rohrmann S., Rohrmann T. (2005), Hochbegabte Kinder und Jugendliche. München: Ernst Reinhardt Verlag.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla

uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy

oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356. Online: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356/1 [DW 22.11.2017].

Sadowska M. (2016), Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w polskim systemie kształcenia oraz w państwach europejskich (w) Kosała M., Urbaniec M., Żur A. (red.),Współczesne dylematy badań nad przedsiębiorczością. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, s. 149-164.

Sołoducho-Pelc L. (2007), Czy przedsiębiorczości można się nauczyć – wpływ edukacji na rozwój przedsiębiorczości (w) Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 218-223. Online: http://www.olimpiada.edu.pl/upload/pliki_2edycja/przedsiebiorczoscFPAKE_publikacja.pdf [DW 23.11.2017].

Szamański M.S. (2000), O metodzie projektów. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Wawrzyniak-Śliwska M. (2008), Autonomia w nauczaniu wczesnoszkolnym – kto się boi autonomii? (w) Filipiak E. (red.), Rozwijanie zdolności uczenia

się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 158-168.

Wiatrak A.P. (2003), Pojęcie przedsiębiorczości, jej cele i rodzaje (w) Jaremczuk K. (red.),Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnobrzegu, s. 26-38.

Wicke R.E. (2004), Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spacharbeit im Unterricht. München: Max Hueber Verlag.

Wilczyńska W. (1999), Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.

Wilczyńska W. (2004), Dydaktyka krocząca, czyli jak organizować dydaktykę w półautonomii (PA) (w) Pawlak M. (red.), Autonomia w nauce języka obcego. Poznań – Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, s. 44-56. Online: http s://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/1475/1/Autonomia%20w%20nauce%20j%C4%99zyka%20obcego.pdf [DW 13.11.2017].

Wojnarowska M. (2013), „Klucz do sukcesu”. Program zajęć pozaszkolnych z przedsiębiorczości dla uczniów zdolnych klas IV–VI szkoły podstawowej. Nowy Sącz. Online: http://malopolskietalenty.pl/wpcontent/uploads/2016/05/Przedsi%C4%99biorczo%C5%9B%C4%87_szko%C5%82a-podstawowa.pdf [DW 22.11.2017].

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, 2006/962/WE.

Online: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/pl/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962 [DW 22.11.2017].

Zawadzka E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

NETOGRAFIA

http://padlet.com/hilalkbr/teensandmoney [DW 23.05.2018].

http://popplet.com/app/#/2876829 [DW 23.05.2018].

http://storybird.com/books/a-succesfull-entrepreneur-2/ [DW 23.05.2018].

http://storybird.com/books/meet-the-charlotte-2/ [DW 23.05.2018].

http://www.etwinning.net [DW 23.05.2018].

http://www.etwinning.pl/euyouroketing-promoting-our-europe/ [DW 23.05.2018].

http://www.etwinning.pl/teens-and-money [DW 23.05.2018].

http://www.tricider.com/brainstorming/2wuBXYWFIMV[DW 23.05.2018].

https://docs.google.com/document/d/1sAf8mkZsRVnMbWyhB6qbwYZQX3uIXDAL3FN0dNHTY8/edit?pli=1#heading=h.nvdabqwao95b [DW 23.05.2018].

https://sites.google.com/site/etwinningteensandmoney/home [DW 23.05.2018].

https://twinspace.etwinning.net/10938/home [DW 23.05.2018].

https://www.google.com/intl/pl/forms/about/ [DW 23.05.2018].

https://www.surveymonkey.com/[DW 23.05.2018].