Abstract
This article is devoted to the value and role of the project method with the use of information and communications technologies in the development of entrepreneurship competence in foreign language learning. In the first part of the paper the author defines several meanings of entrepreneurship, focusing mainly on definitions of personal entrepreneurship. The article points out that the project method creates the conditions under which students develop an entrepreneurial attitude, learn group interaction and acquire communication skills, which are important for the socialization of adolescent students. The main purpose of project method is to turn a foreign language from a passive object into an active action. Particular attention is paid to the stages of the project with the use of the information and communications technology in foreign language learning.References
Bieniok H. (2007), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych młodzieży w rodzinie, szkole i uczelni (w) Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 224-235. Online: http://www.olimpiada.edu.pl/upload/pliki_2edycja/przedsiebiorczoscFPAKE_publikacja.pdf [DW 23.11.2017].
Eurydice (2000), Lifelong Learning: The contribution of education systems in the Member States of the European Union. Bruksela: Europejskie Biuro Eurydice. Wyd. pol. w tłum. Kolanowskiej E. (2002), Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich UE. Przegląd sytuacji w poszczególnych krajach. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Eurydice (2016), Entrepreneurship Education at School in Europe (Nauczanie przedsiębiorczości w szkołach w Europie). Raport Eurydice. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej.Online: http://eurydice.org.pl/wp content/uploads/2017/01/PL_Entrepreneurship-Education.pdf [DW 20.11.2017].
Frey K. (2002), Die Projektmethode. Der Weg zum bildenden Tun. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
Gajek E. (2009), eTwinning drogą do edukacji przyszłości. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, s. 31-71. Online: http://czytelnia.frse.org.pl/et winning-droga-do-edukacji-przyszlosci/ [DW 23.05.2018].
Hänsel D. (1997), Projektunterricht. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
Janczak D., Kędracka E., Rostkowska M. (red.) (2009), Narzędzia TIK wspomagające projekt gimnazjalny. Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli gimnazjów. Warszawa: OEIiZK. Online: http://www.ore.edu.pl/strona-ore/phocadownload/EFS/poradniktikwpgpop.pdf [DW 29.11.2017].
Karpeta-Peć B. (2008), Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Konsek K. (2008), Możliwości, jakie stwarza e-learning w rozwijaniu postawy autonomicznej oraz kompetencji niezbędnych w społeczeństwie informacyjnym u studentów kierunków neofilologicznych (w) Pawlak E. (red.), Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, s. 315-324.
Perspektywa uczenia się przez całe życie (2013), Załącznik do uchwały Nr 160/2013 Rady Ministrów z dnia 10 września 2013 r. Warszawa. Online: https://men.gov.pl/wpcontent/uploads/2014/01/plll_2013_09_10zal_do_uchwaly_rm.pdf [DW 27.11.2017].
Mikina A., Zając B. (2006), Jak wdrażać metodę projektów? Poradnik dla nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mikina A. (2007), Pięć pytań o metodę projektów (w) „Innowacje w Edukacji Akademickiej”, nr 6, s. 28-31.
Myczko K. (2004), Kognitywna teoria uczenia się i rozwijanie autonomii ucznia w dydaktyce języków obcych (w) Pawlak M. (red.), Autonomia w nauce języka obcego. Poznań – Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, s. 19-30. Online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/1475/1/Autonomia%20w%20nauce%20j%C4%99zyka%20obcego.pdf [DW 13.11.2017].
Ostrowska M., Sterna D. (2015), Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Online: https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/tik_na_lekcjach_2015_06_02.pdf [DW 21.11.2017].
Piotrowska-Skrzypek M. (2016), Łączenie rozwoju kompetencji kluczowych i produktywnych w języku obcym (w) „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 78-84. Online: http://jows.pl/artykuly/laczenie-rozwoju-kompetencji-kluczowych-i-produktywnych-w-jezyku-obcym [DW 22.11.2017].
Pitler H., Hubbell E.R., Kuhn M. (red.) (2015), Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Online: https://issuu.com/fundacjaceo/docs/tik_na_lekcjach_2015_06_02 [DW 19.11.2017].
Rogulska M. (2016), Eu(You)roketing: Promoting our Europe. Online: http://www.etwinning.pl/euyouroketing-promoting-our-europe/ [DW 24.05.2018].
Rogulska M. (2017), Teens and Money. Online: http://www.etwinning.pl/teens-and-money/ [DW 24.05.2018].
Rohrmann S., Rohrmann T. (2005), Hochbegabte Kinder und Jugendliche. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla
uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy
oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017, poz. 356. Online: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356/1 [DW 22.11.2017].
Sadowska M. (2016), Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w polskim systemie kształcenia oraz w państwach europejskich (w) Kosała M., Urbaniec M., Żur A. (red.),Współczesne dylematy badań nad przedsiębiorczością. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, s. 149-164.
Sołoducho-Pelc L. (2007), Czy przedsiębiorczości można się nauczyć – wpływ edukacji na rozwój przedsiębiorczości (w) Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 218-223. Online: http://www.olimpiada.edu.pl/upload/pliki_2edycja/przedsiebiorczoscFPAKE_publikacja.pdf [DW 23.11.2017].
Szamański M.S. (2000), O metodzie projektów. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Wawrzyniak-Śliwska M. (2008), Autonomia w nauczaniu wczesnoszkolnym – kto się boi autonomii? (w) Filipiak E. (red.), Rozwijanie zdolności uczenia
się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 158-168.
Wiatrak A.P. (2003), Pojęcie przedsiębiorczości, jej cele i rodzaje (w) Jaremczuk K. (red.),Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnobrzegu, s. 26-38.
Wicke R.E. (2004), Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spacharbeit im Unterricht. München: Max Hueber Verlag.
Wilczyńska W. (1999), Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
Wilczyńska W. (2004), Dydaktyka krocząca, czyli jak organizować dydaktykę w półautonomii (PA) (w) Pawlak M. (red.), Autonomia w nauce języka obcego. Poznań – Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, s. 44-56. Online: http s://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/1475/1/Autonomia%20w%20nauce%20j%C4%99zyka%20obcego.pdf [DW 13.11.2017].
Wojnarowska M. (2013), „Klucz do sukcesu”. Program zajęć pozaszkolnych z przedsiębiorczości dla uczniów zdolnych klas IV–VI szkoły podstawowej. Nowy Sącz. Online: http://malopolskietalenty.pl/wpcontent/uploads/2016/05/Przedsi%C4%99biorczo%C5%9B%C4%87_szko%C5%82a-podstawowa.pdf [DW 22.11.2017].
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, 2006/962/WE.
Online: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/pl/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962 [DW 22.11.2017].
Zawadzka E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
NETOGRAFIA
http://padlet.com/hilalkbr/teensandmoney [DW 23.05.2018].
http://popplet.com/app/#/2876829 [DW 23.05.2018].
http://storybird.com/books/a-succesfull-entrepreneur-2/ [DW 23.05.2018].
http://storybird.com/books/meet-the-charlotte-2/ [DW 23.05.2018].
http://www.etwinning.net [DW 23.05.2018].
http://www.etwinning.pl/euyouroketing-promoting-our-europe/ [DW 23.05.2018].
http://www.etwinning.pl/teens-and-money [DW 23.05.2018].
http://www.tricider.com/brainstorming/2wuBXYWFIMV[DW 23.05.2018].
https://docs.google.com/document/d/1sAf8mkZsRVnMbWyhB6qbwYZQX3uIXDAL3FN0dNHTY8/edit?pli=1#heading=h.nvdabqwao95b [DW 23.05.2018].
https://sites.google.com/site/etwinningteensandmoney/home [DW 23.05.2018].
https://twinspace.etwinning.net/10938/home [DW 23.05.2018].
https://www.google.com/intl/pl/forms/about/ [DW 23.05.2018].
https://www.surveymonkey.com/[DW 23.05.2018].
License
Copyright (c) 2018 Katarzyna Posiadała
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).