Résumé
This article presents a theoretical discussion, supported by empirical research, about the attitudes of university teachers of foreign language in Poland towards the implementation of the National Qualification Framework for Higher Education. The opinions on the topic were collected by a questionnaire, conducted in March 2012, among representatives of 17 Polish universities. The research aimed to investigate whether institutional and administrative change connected with the reform of higher education in Poland is in any way contributing to reframing of competencies, or to the development of new competencies in foreign language teachers and researchers. The inter-nationalization of tertiary education and demands for orientation to the job market, widely discussed in literature and public debate recently, are irreversibly connected with globalization and the Bologna process. It is important to raise the question how this affects the generic and specific competencies of teacher trainers and educators. The research results revealed that academics are highly sceptical about the assumptions and effects of the implementation of the NQF. It is the author’s intention to diagnose the reasons for this in the context of seeing the NQF as creating new space for modi-fied and redefined skills, which are indispensable in the new educational reality.
Références
Arends, R. J. 1994. Uczymy się nauczać. tłum. K. Kruszewski. Warszawa: WSiP.
Banach, C. 2005. « Nauczyciel wobec reformy systemu edukacji ». (w) Nowe w Szkole, Nr 7-8. 83-84. Dostępne na: http://scholaris.pl.
Czerepaniak-Walczak, M. 1995. Między dostosowaniem a zmianą. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Dylak, S. 1995. Wizualizacja kształtowania nauczycieli. Poznań: Wyd. UAM.
Fullan, M. 1993. « The complexity of the change process ». (w) Change forces: Probing the depth of educational reform, pp. 19-41. Falmer Press. Dostępne na: http://www.personal.psu.edu/wxh139/Fullan.htm DW 10.08.2012.
Goźlińska, E. i Szlosek, F. 1997. Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego. Radom: ITeE.
Jaroszewska, A. 2008. « Analiza kompetencji nauczycieli języków obcych w kontekście nauczania w różnych grupach wiekowych ». (w) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań-Kalisz: WPA UAM: 83-96.
Kacprzak, L. 2006. Pedeutologiczne rozważania o nauczycielu. Piła: Wyd. PWSZ.
Kupisiewicz, Cz. 2005. Podstawy dydaktyki. Warszawa: WSiP.
Lange, O. 1965. Ekonomia polityczna. Warszawa: PWN.
Męczkowska-Christiansen, A. 2002. Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego : nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcyjnej kompetencji ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mohamedbhai, G. 2012. Internationalization and Global Responsibility, referat wy-głoszony na konferencji British Council: Going Global 2012, May 14, 2012. Dostępne na: http://www.insidehighered.com/blogs/world-view/internationalization-and-global-responsibility#ixzz2B5dLZ9wJ DW 2.11.2012.
Mohamedbhai, G. 2008. The Effects of Massification on Higher Education in Africa. Association of African Universities.
Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Raport na temat polityki edukacyjnej w Polsce. OECD. 1995. W-wa: WSiP.
Ryan, T. G. 2007. The Reflexive Classroom Manager: A Required Pre-Service Mode Networks: Vol. 9, Issue 1.
Stach, K. 2002. « Kompetencje zawodowe nauczyciela – spojrzenie na problem ». (w) Kompetencje nauczyciela wychowawcy (red. K. Ferenz i E. Kozioł). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. 19.
Śliwerski, B. 2010. « Inkontrologia pedagogiczna, czyli o wartości spotkania ». http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2010/04/inkontrologia-pedagogiczna-czyli-o.html DW 2.11.2012
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Licence
© Beata Karpińska-Musiał 2019
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.