Résumé
Discussing different aims and methods of studying foreign language pronunciation, this article argues that it is the phonetic analysis of speech that offers the best tool for valid and reliable research. After a brief presentation of the articulatory, acoustic and auditory ways of conducting an analysis, the main aims for the pronunciation studies and the methods are discussed. In search for a link between theory and practice, a parametric acoustic study of non-native vowel production is proposed as an example of the application of speech analysis to the pedagogical context.
Références
Asher, J. i Gracia, R. 1969. „The optimal age to learn a foreign language”. Modern Language Journal 53. 189-211.
Baran, M. 2006. „Phonetics learning preferences of Polish students. Fielddependence/field-independence as a moderator variable”, w: Sobkowiak,W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2006a. 9-22.
Brzeziński, J. 2000. Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar.
Ciszewski, T. 2004. „Transkrypcja fonetyczna. Mity i uprzedzenia”, w: Sobkowiak, W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2004. 28-34.
Dziubalska-Kołaczyk, K. i Przedlacka, J. (red.). 2005. English pronunciation models: A changing scene. Frankfurt: Peter Lang.
Flege, J. E. 1997. „English vowel production by Dutch talkers: More evidence for ‘similar’ vs. ‘new’ distinction”, w: James, A. i Leather, J. (red.). 1997. 11-53.
Flege, J. E. i Liu, S. 2001. „The effect of experience on adults acquisition of a second language”. Studies in Second Language Acquisition 23. 527-552.
Flege, J. E., Schiru, C. i MacKay, I. 2003. „Interaction between the native and second language phonetic subsystems”. Speech Communication 40. 467-491.
Gonet, W. 2006. „Success in the acquisition of English phonetics by Poles (a pilot study)”, w: Sobkowiak, W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2006b. 70-88.
Gonet, W., Szpyra-Kozłowska, J. i Święciński, R. (w druku). „Unstressed unreduced English vowels in the speech of Polish students – a developmental study”, w: Waniek-Klimczak, E. (red.). (w druku).
Gringas, R. C. (red.). 1978. Second language acquisition and foreign language teaching. Arlington, VA: Center for Applied Linguistics.
Jenkins, J. 2000. The phonology of English as an international language. Oxford: Oxford University Press.
James, A. i Leather, J. (red.). 1997. Second-language speech. Berlin: Mouton de Gruyter.
Jenkins, J. 2002. „A sociolinguistically based, empirically researched pronunciation syllabus for English as an international language”. Applied Linguistics 23. 83-103.
Kenworthy, J. 1987. Teaching English pronunciation. London: Longman.
Nowacka, M. 2006. „Progress in pronunciation: Mission (im)possible?: A longitudinal study of college students’ phonetic performance”, w: Sobkowiak, W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2006b. 101-120.
Nowacka, M. 2008. „Phonetic attainment in Polish university and college students of English: A study in the productive and receptive pronunciation skills”. Nieopublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytett Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Ladefoged, P. 2003. Phonetic data analysis. Oxford: Blackwell.
Major, R. 2001. Foreign accent: The ontogeny and phylogeny of second language phonology. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Pawlak, M. (w druku). „Teaching foreign language pronunciation: Issues in research and methodology”, w: Waniek-Klimczak (red.). (in press).
Piske, T., MacKay, I. R. A. i Flege J. E. 2001. „Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review”. Journal of Phonetics 29. 191-215.
Purcell, E. i Suter, R. 1980. „Predictors of pronunciation accuracy: A reexamination”. Language Learning 30. 271-287.
Schumann, J. H. 1978. „The acculturation model for second language acquisition”, w: Gringas, R. C. (red.). 1978. 27-50.
Schumann, J. H. 1986. „Research on acculturation model for second language acquisition”. Journal of Multilingual and Multicultural Development 7. 379-392.
Sobkowiak, W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2003. Dydaktyka fonetyki: Teorie a praktyka. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie 1/2003. Zeszyt Naukowy Instytutu Neofilologii 2. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
Sobkowiak, W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2004. Dydaktyka fonetyki języka obcego w Polsce. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie
/2004. Zeszyt Naukowy Instytutu Neofilologii 3. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
Sobkowiak, W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2006a. Dydaktyka fonetyki języka obcego II. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Neofilologia Tom VIII. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Sobkowiak, W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2006b. Dydaktyka fonetyki języka obcego w Polsce. Konin: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
Stasiak, S. i Szpyra-Kozłowska, J. 2003. „The effectiveness of selected pronunciation teaching techniques”, w: Sobkowiak, W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2003. 125-131.
Szyszka, M. 2003. „Efekty dydaktyki wymowy języka angielskiego w oparciu o transkrypcję fonemiczną”, w: Sobkowiak, W. i Waniek-Klimczak, E. (red.). 2003. 145-150.
Suter, R. W. 1976. „Predictors of pronunciation accuracy in second language learning”. Language Learning 26. 233-253.
Thompson, I. 1991. „Foreign accent revisited: The English pronunciation of Russian immigrants”. Language Learning 41. 177-204.
Waniek-Klimczak, E. 2005. „Predictors of success in SLA speech: selected observations”. Research in Language 3. 167-190.
Waniek-Klimczak, E. (red.). (w druku). Issues in accents of English II. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Licence
© Ewa Waniek-Klimczak 2009
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.