Résumé
The purpose of the present paper is to investigate the phenomenon of social media in language teaching. After a brief definition of social media, a general picture of conditions for Internet-based teaching and learning in Poland will be presented, based on the data collected by statistical offices and the present authors. The major part of the paper will be occupied by a summary of the most important findings from a qualitative study into the perceptions of social media by language learners in Poland, Latvia and Romania. The study, operated within the European research network Language Learning and Social Media – Six Key Dialogues (LS6 Network) and funded with the support of the European Commission, consisted of 60 interviews carried out with individuals of varying degrees of computer use and familiarity with Web 2.0 technologies.
Références
Aharony, N. 2008. „Web 2.0 in U.S. LIS schools: are they missing the boat?” [w:] Ariadne 54 (http://www.ariadne.ac.uk/issue54/aharony/) [DW 29.07.2012].
Alexander, B. 2006. „Web 2.0: a new wave of innovation for teaching and learn-ing?” [w:] EDUCAUSE Review 41: 32-44.
Bax, S. 2003. „CALL – past, present and future”. [w:] System 31: 13-28.
Centralny Urząd Statystyczny Łotwy. 2009. On information society in Latvia. Ryga: Centralny Urząd Statystyczny.
Chambers, A. i Bax, S. 2006. „Making CALL work: Towards normalization”. System 34: 465-479.
Davis, I. 2005. „Talis, Web 2.0 and all that”. (http://blog.iandavis.com/2005/07/04/talis-web-2-0-and-all-that/) [DW 29.07.2012].
Eurobarometer Flash 241. 2008. Information society as seen by EU citizens. Bruksela: TNS Opinion & Social/Komisja Europejska.
Eurobarometer Special 335. 2010. E-communications household survey. Bruksela: TNS Opinion & Social/Komisja Europejska.
Gajek, E. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa: Insty-tut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego.
Gillingham, M. G. i Topper, A. 1999. „Technology in teacher preparation: Preparing teachers for the future”. Journal of Technology and Teacher Education 7: 303-321.
Główny Urząd Statystyczny. 2008a. Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Warszawa: GUS.
Główny Urząd Statystyczny. 2008b. Edukacja i wychowanie w Polsce w roku szkolnym 2007/2008. Warszawa: GUS. (http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_e_oswiata_i_wychowanie_2008-2009.pdf) [DW 29.07.2012].
Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie. 2010. Społeczeń-stwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006-2010. War-szawa: GUS. (http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/szczec/ASSETS_Spol_Informacyjne.pdf) [DW 29.07.2012].
Grucza, F. 1988. „W sprawie pojęcia środków i materiałów glottodydaktycznych”. [w:] Grucza, F. (red.). Z teorii i praktyki tworzenia materiałów glottody-daktycznych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 9-26.
Hruby, J. i Wooden, J. 2006. „Learning 2.0. Applying the next generation of elearning tools and techniques”. Referat wygłoszony na Minnesota Government IT Sym-posium, St. Paul, 12.12.2006. (http://www.fredricksoncommunications.com/showcase/Learning2point0_by_Fredrickson_Communications.pdf) [DW 29.07.2012].
Kaczmarek, A. 2001. „Technologia informacyjna w samokształceniu językowym”. [w:] Płusa, P. (red.). Prace naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Studia Neofilologiczne. Tom 2 Częstochowa: Wydawnictwo WSP. 57-65.
Kaplan, A. M. i Haenlein, M. 2010. „Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media”. Business Horizons 53: 59-68.
Krajka, J. 2012. The language teacher in the digital age – towards a systematic approach to digital teacher development. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Krajka, J., Kurek, M., Maciaszczyk, S., Savlovska, D., Vlad, M. i Zourou, K. 2010. Social media and language learning: Beliefs, attitudes and uses in Latvia, Poland and Ro-mania. Luksemburg: Uniwersytet w Luksemburgu/Komisja Europejska. Raport badawczy Europejskiej sieci projektowej Language learning and social me-dia: 6 key dialogues. (http://www.elearningeuropa.info/en/directory/Social-media-and-language-learning%3A-beliefs,-attitudes-and-uses-in-Latvia,-Poland-and-Romania) [DW 29.07.2012].
MacManus, R. i Porter, J. 2005. „Web 2.0 for designers”. (http://www.digital-web.com/articles/web_2_for_designers/) [DW 29.07.2012].
McCarty, S. 2007. „Web 2.0 technologies for research and mobility”. [w:] Thomas, M. (red.). Wireless ready e-proceedings – podcasting education and mobile assisted language learning. 13-32. (http://wirelessready.nucba.ac.jp/eproceedings2007.html) [DW 29.07.2012].
O’Reilly, T. 2005. „Web 2.0: compact definition?” (http://radar.oreilly.com/archives/2005/10/web_20_compact_definition.html) [DW 29.07.2012].
O’Reilly, T. 2006a. „Web 2.0 compact definition: trying again”. (http://radar.oreilly.com/archives/2006/12/web_20_compact.html) [DW 29.07.2012].
O’Reilly, T. 2006b. „Levels of the game: the hierarchy of Web 2.0 applications”. (http://radar.oreilly.com/archives/2006/07/levels-of-the-game-the-hierarc.html) [DW 29.07.2012].
Prensky, M. 2001. „Digital natives, digital immigrants”. [w:] On the Horizon 9. (http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf) [DW 29.07.2012].
Prensky, M. 2004. „The emerging online life of the digital native”. (http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-The_Emerging_Online_Life_of_the_Digital_Native-03.pdf) [DW 29.07.2012].
Thompson, J. 2007. „Is education 1.0 ready for Web 2.0 students?” Innovate 3. (http://www.innovateonline.info/index.php?view=article&id=393) [DW 29.07.2012].
Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa – Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Licence
© Jarosław Krajka, Sylvia Maciaszczyk 1970
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.