Résumé
The article is devoted to the application of qualitative research in glottodidactics. In the first part of the text I recall the features of qualitative orientation, and then I present recommendations for the use of some methods and techniques: observation (self-observation, learner diary), interviews (focus groups), questionnaires. Other methods – narrative research, didactic dialogue, duoethnography, etc. – are only mentioned at the end. In the second part, I present the qualitative projects that were published in the journal “Neofilolog” in 2012–2021. Several aspects are analyzed: research methods/techniques used, research groups, specific methodological tendencies, topics and issues of the research. In the conclusion, I answer two questions: what contexts are too rarely studied and what types of research are missing.
Références
Aleksandrowska O., Stanulewicz D. (2020), Internetowa platforma do nauki języków Duolingo – opinie użytkowników. „Neofilolog”, nr 55/1, s. 125–144. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.1.8
Andrychowicz-Trojanowska A. (2018), Eksperymentalna glottodydaktyka okulograficzna na przykładzie badań własnych. „Neofilolog”, nr 50/1, s. 127–142. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.50.1.8
Andrzejewska E., Wawrzyniak-Śliwska M. (red.) (2020), „Neofilolog”, nr 54/2: „Metody badawcze w glottodydaktyce”, Poznań-Gdańsk.
Baran-Łucarz M. (2014), Podejście studentów filologii angielskiej do refleksji w nauce wymowy. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 9–23. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.2
Bawej I. (2013), W jaki sposób język angielski może ułatwić proces nauki języka niemieckiego na poziomie zaawansowanym? (Raport z badań własnych). „Neofilolog”, nr 40/1, s. 15–28. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.1.2
Bielicka M. (2013), Kompetencje nauczyciela języka obcego w przedszkolu immersyjnym. Przygotowanie studentów kierunków neofilologicznych do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu dwujęzycznym. „Neofilolog”, nr 40/2, s. 279–301. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.8
Blaszk M. (2019), Between didactics, the mentor and the pupils: trainee reflections concerning their teaching practices. „Neofilolog”, nr 45/1, s. 9–25. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.45.1.01
Ciepiela K. (2019), Refleksja nad działaniem a tożsamość społeczna nauczyciela we wspólnocie praktyków. „Neofilolog”, nr 43/1, s. 111–124. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.9
Czajka E. (2019), Analiza umiejętności refleksyjnych przyszłych nauczycieli języka angielskiego. „Neofilolog”, nr 43/1, s. 55–65. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.5
Czerniawska E. (2008), Style uczenia się – status teoretyczny i implikacje praktyczne, (w:) Ciarkowska W., Oniszczenko W. (red. nauk.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wyd. Nauk. „Scholar”, s. 61–72.
Czura A. (2019), Adolescent learners’ perceptions of assessing speaking and writing skills – critical incident analysis. „Neofilolog”, nr 53/2, s. 281–297.
Fiema M., Janowska I. (2017), Analiza wybranych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego w kontekście edukacji seniorów. „Neofilolog”, nr 49/1, s. 133–152. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.1.08
Gajos M. (2021), Fonetyka języka ojczystego a kształtowanie kompetencji fonetycznej w języku obcym na przykładzie języka francuskiego. „Neofilolog”, nr 57/1, s. 9–23. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.57.1.2
Jankowiak A. (2021), Rola czynników afektywnych na przykładzie strefy komfortu na zdalnych zajęciach językowych. „Neofilolog”, nr 57/2, s. 217–235. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.57.2.4
Jaroszewska A. (2014), Badania biograficzne jako źródło refleksji nad procesami nauczania/uczenia się języków obcych. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 51–61. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.5
Jaroszewska A. (2020), Studium przypadku w badaniach glottodydaktycznych. „Neofilolog”, nr 54/2, s. 245–268. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.2.4
Jaworska M. (2018), Indywidualny styl uczenia się a preferowane strategie – studium przypadku ucznia dyslektycznego. „Neofilolog”, nr 47/2, s. 231–242. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.2.07
Karpeta-Peć B. (2017), Indywidualizacja nauczania i uczenia się – otwarte formy pracy w gimnazjum oraz w kształceniu akademickim (action research). „Neofilolog”, nr 49/1, s. 95–114. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.1.06
Karpińska-Szaj K. (red.) (2010), „Neofilolog”, nr 35: „Badania glottodydaktyczne w praktyce”, Poznań.
Karpińska-Szaj K., Sujecka-Zając J. (2019), Dialog dydaktyczny w uczeniu się języka obcego. „Neofilolog”, nr 52/1, s. 61–73. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.52.1.6
Kic-Drgas J. (2017), A jeśli uczeń wie więcej – trudna interakcja na zajęciach z języka specjalistycznego. „Neofilolog”, nr 49/2, s. 207–216. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.2.04
Kossakowska-Pisarek S. (2020), Developing reflective practice as part of teacher training with the use of critical incidents. „Neofilolog”, nr 55/1, s. 93–106. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.1.6
Kotuła K. (2020), Ocena telekolaboracyjnych projektów pisarskich realizowanych na platformach synchronicznych. „Neofilolog”, nr 54/1, s. 171–187. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.10
Kouhan B. (2012), Dyskurs edukacyjny na lekcji języka obcego w polskim liceum a brytyjskim The Sixth Form College – wyniki badań porównawczych. „Neofilolog”, nr 38/2, s. 201–222. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2012.38.2.6
Kruk M., Zawodniak J. (2017), Nuda a praktyczna nauka języka angielskiego, „Neofilolog”, nr 49/1, s. 115–131. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.1.07
Kucharczyk R. (2013), Reprezentacje społeczne wielojęzyczności studentów filologii romańskiej, „Neofilolog”, nr 40/1, s. 93–109. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.1.7
Kucharczyk R., Sujecka-Zając J. (2019), O komunikacyjnych i mediacyjnych kompetencjach egzaminatora na egzaminie ustnym z języka obcego (na przykładzie egzaminu certyfikacyjnego UW z języka francuskiego). „Neofilolog”, nr 53/1, s. 9–27. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.2
Kucharczyk R., Szymankiewicz K. (2019), Świadomość własnego procesu uczenia się języków obcych przyczynkiem do innowacyjnych działań dydaktycznych. W stronę dydaktyki wielojęzyczności w początkowym kształceniu nauczycieli. „Neofilolog”, nr 51/1, s. 89–108. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.51.1.7
Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Lankiewicz H.A. (2021), Linguistic hybridity and learner identity: translingual practice among plurilinguals in the educational setting. „Neofilolog”, nr 56/1, s. 55–70. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.56.1.5
Lipińska J. (2021a), Le feedback est-il toujours motivant ? Les attitudes des bacheliers polonophones de classes bilingues envers la rétroaction corrective écrite. „Neofilolog”, nr 56/1, s. 39–54. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.56.1.4
Lipińska J. (2021b), L’anxiété langagière en classe de français : les attitudes des lycéens polonais envers l’enseignement/apprentissage de l’oral. „Neofilolog”, nr 57/1, s. 101–117. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.57.1.7
Mackiewicz M. (2019), Biografia językowa jako przyczynek do refleksji nad motywacją do nauki języka niemieckiego. „Neofilolog”, nr 42/2, s. 181–200. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.2.5
Marciniak I. (2014), Rola refleksji w procesie przygotowania do zawodu nauczyciela języka obcego. „Neofilolog”, nr 43/1, s. 39–53. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.4
Marzec-Stawiarska M. (2012), Elementy wspólnego pisania na zajęciach pisania akademickiego. „Neofilolog”, nr 39/1, s. 41–54 DOI: https://doi.org/10.14746/n.2012.39.1.4
Mihułka K. (2014), Nie lubię Niemców, bo nie – o autorefleksji w postrzeganiu innych. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 63–76. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.6
Mihułka K. (2018), Koncepcje kultury a nauczanie i uczenie się języków obcych – zarys teoretyczny. „Neofilolog”, nr 47/1, s. 21–35. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.1.02
Morytz J. (2017), Strategie komunikacyjne w obliczu trudności językowych. „Neofilolog”, nr 49/2, s. 193–206. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.49.2.03
Nerlicki K. (2007), Ewaluacja osobistych procesów uczeniowych za pomocą dzienniczków, (w:) Pawlak M., Fisiak J. (red.), Dokumenty Rady Europy a nauczanie języków w polskim systemie edukacji. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 211–226.
Nerlicki K. (2009), Dzienniczki uczących się jako narzędzie badawcze – próba oceny. „Neofilolog”, nr 32, s. 151–162. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2009.32.12
Papierz-Łapsa E. (2019), Ewaluacja roli społecznej nauczycieli języka niemieckiego w kontekście zaburzenia stabilizacji zawodowej. „Neofilolog”, nr 53/2, s. 227–247. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.2.6
Pawlak M. (red.) (2009), „Neofilolog”, nr 32: „Metody badań w językoznawstwie stosowanym”, Poznań.
Pawlak M. (red.) (2009), „Neofilolog”, nr 32: „Metody badań w językoznawstwie stosowanym”, Poznań.
Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A. (2019), Gotowość komunikacyjna w przebiegu zajęć z mówienia w języku obcym: wyniki badań. „Neofilolog”, nr 45/2, s. 157–172. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.45.2.02
Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Bielak J. (2014), Przekonania studentów filologii angielskiej na temat nauczania gramatyki. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 77–93. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.7
Peć B. (2020), Otwarte formy pracy w glottodydaktyce – specyfika oceniania w edukacji szkolnej oraz w akademickim kształceniu nauczycieli języków obcych. „Neofilolog”, nr 54/1, s. 105–131. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.7
Piechurska-Kuciel E. (2019), Poglądy na naukę języka obcego u osób z wysoką i niską gotowością komunikacyjną w języku angielskim. „Neofilolog”, nr 42/2, s. 241–254. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.2.9
Piegzik W. A. (2014), Od refleksji do konstruowania wiedzy i wspólnoty komunikacyjnej: wyniki badania w działaniu. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 95–109. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.8
Pitura J. (2017), Zastosowanie bloga we wspieraniu refleksji studenckiej podczas praktyk pedagogicznych. „Neofilolog”, nr 48/2, s. 253–265. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.2.06
Półtorak E. (2019), Podejście do błędu w nauce języków obcych – perspektywa ucznia. „Neofilolog”, nr 53/2, s. 263–280. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.2.8
Pudo D. (2017), Subiektywne teorie na temat uczenia się języka obcego studentów romanistyki. „Neofilolog”, nr 48/1, s. 55–71. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.04
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Siek-Piskozub T., Jankowska A. (2019), Znaczenie praktyk w rozwijaniu kompetencji nauczycielskiej – perspektywa praktykanta i mentora. „Neofilolog”, nr 44/2, s. 209–220. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.06
Smuk M. (2017), Pisemna autonarracja w badaniu różnic indywidualnych w glottodydaktyce. „Neofilolog”, nr 48/1, s. 41–54. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.03
Smuk M. (2020), Czego pragną przyszli filolodzy... Wyniki badania pilotażowego na temat świadomości wyboru i oczekiwań studentów filologii. „Neofilolog”, nr 55/2, s. 195–207. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.2.3
Sujecka-Zając J. (2017), Rola mediacji dydaktycznej w rozwijaniu warsztatu poznawczego ucznia na lekcji języka obcego. „Neofilolog”, nr 48/2, s. 169–181. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.2.01
Sujecka-Zając J. (2020), Czy jesteśmy gotowi na ekoglottodydaktykę w polskim kontekście edukacyjnym? „Neofilolog”, nr 55/1, s. 11–26. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.1.2
Szczepaniak-Kozak A., Wąsikiewicz-Firlej E. (2017), Różnice indywidualne w nabywaniu kompetencji pragmatycznej przez nauczycieli języka angielskiego. „Neofilolog”, nr 48/2, s. 213–231. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.2.04
Szymankiewicz K. (2013), Między teorią a praktyką – przejawy teorii osobistych w refleksji przyszłych nauczycieli języka obcego podczas praktyk pedagogicznych. „Neofilolog”, nr 40/2, s. 303–317. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.9
Szymankiewicz K., Kucharczyk R. (2018), Mapy myśli jako narzędzie badania reprezentacji społecznych wielojęzyczności – przypadek przyszłych nauczycieli języka francuskiego. „Neofilolog”, nr 47/2, s. 187–203. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.2.04
Wach A. (2017), Odniesienia do języka ojczystego jako strategia uczenia się gramatyki języka obcego: perspektywa polskich uczniów języka angielskiego. „Neofilolog”, nr 48/1, s. 73–88. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.05
Wąsikiewicz-Firlej E. (2018), Język i tożsamość w rodzinie transnarodowej: studium przypadku. „Neofilolog”, nr 47/2, s. 155–169. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.2.02
Wąsikiewicz-Firlej E., Lankiewicz H. (2019), Wykorzystanie narracji biograficznych w refleksji nad kształceniem nauczycieli języków obcych. „Neofilolog”, nr 44/2, s. 237–249. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.08
Werbińska D. (2012), Akwizycja języka obcego w perspektywie studenta filologii: badanie tożsamości językowej studenta w kontekście czasoprzestrzeni i heteroglosji. „Neofilolog”, nr 39/1, s. 55–80. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2012.39.1.5
Werbińska D. (2013), Kompetencje początkującego nauczyciela języka angielskiego w świetle modelu KARDS B. Kumaravadivelu. „Neofilolog”, nr 40/2, s. 319–332. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.10
Werbińska D. (2014), Biografia zawodowa jako źródło wiedzy – autobiograficzne refleksje emerytowanych nauczycielek języka obcego. „Neofilolog”, nr 43/1, s. 125–140. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.43.1.10
Werbińska D. (2018), Wykorzystanie duoetnografii jako innowacyjnego podejścia w rozwijaniu refleksji przyszłych nauczycieli języka obcego. „Neofilolog”, nr 51/1, s. 59–73. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.51.1.5
Werbińska D. (2020a), Language teacher positioning in a teacher promotion examination: a small story approach. „Neofilolog”, nr 54/1, s. 133–153. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.8
Werbińska D. (2020b), Duoethnography in applied linguistics qualitative research. „Neofilolog”, nr 54/2, s. 269–283. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.54.2.5
Widła H. (red.) (2009), „Neofilolog”, nr 33: „Koncepcje i wdrożenia w glottodydaktyce”, Katowice.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: AVALON.
Wiśniewska D. (2012), Czy milczenie zawsze jest złotem? Percepcja ciszy i milczenia na zajęciach z praktycznej znajomości języka angielskiego. „Neofilolog”, nr 38/1, s. 61–76. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2012.38.1.5
Witkowska M. (2019), Portfolio jako narzędzie kształcenia refleksyjności przyszłych nauczycieli języków obcych. „Neofilolog”, nr 51/1, s. 75–88. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.51.1.6
Zawodniak J., Kruk M. (2018), Wpływ świata wirtualnego second life na zmiany w poziomie motywacji, lęku językowego i doświadczenia nudy u studentów filologii angielskiej. „Neofilolog”, nr 50/1, s. 65–85. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.50.1.5
Licence
© Maciej Smuk 2023
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.