Résumé
A teacher of a foreign language (FL) obtains his/her professional training during a higher education course in philology, where he/she follows a training program focused on “learning outcomes that include knowledge and skills corresponding to all the requirements of the core curriculum of the taught subject or the core curriculum of education in the profession, respectively, or the content of the classes taught” (Journal of Laws 2019, item 1450). From the this provision it should be concluded that FL teachers work in various educational institutions and with audiences of different profiles and needs, including professional ones.
The article describes the scope and forms of FL/LSP teacher education in Poland, based on the results of a qualitative analysis of teacher education programs implemented in 2017–2020 at 22 Polish universities. The text presents elements of teacher specialization programs, including content specific to specialized glottodidactics at different universities/degrees. These illustrate the diversity of educational practices applied and are intended inspire the implementation of didactic solutions on a wider scale.
Références
Alexander O. (2012), Exploring teacher beliefs in teaching EAP at low proficiency levels. „Journal of English for Academic Purposes”, nr 11, s. 99–111. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2011.12.001
Basturkmen H. (2010), Developing Courses in English for Specific Purposes. New York: Palgrave Macmillam. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230290518
Basturkmen H. (2014), LSP teacher education: review of literature and suggestions for the research agenda. „Ibérica”, nr 28, s. 17–34.
Belcher D. (2006), English for Specific Purposes: Teaching to perceived needs and imagined futures in worlds of work, study, and everyday life. „TESOL Quarterly”, vol. 40 nr 1, s. 133–156. DOI: https://doi.org/10.2307/40264514
Bocanegra-Valle A., Basturkmen H. (2019), Investigating the teacher education needs of experiences ESP teachers in Spanish universities. „Ibérica”, nr 38, s. 127–150.
Campion G. (2016), The learning neverends: Exploring teachers’ views on the transition from general English to EAP. „Journal of English for Academic Purposes”, nr 23, s. 59–70. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2016.06.003
Dudley-Evans T., St John M.J. (1998), Developments in ESP. A multi-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Ferguson G. (1997), Teacher education and LSP: The role of specialised knowledge, (w:) Howard R., Brown G. (red.), Teacher Education for ESP. Clevedon: Multilingual Matters, s. 80–89.
Gajewska E., Sowa M. (2014), LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset.
Gajewska E., Sowa M., Kic-Drgas J. (2020), Filologia wobec wyzwań komunikacji specjalistycznej. Od współpracy z biznesem po kształcenie nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Grucza F. (1988/2017), O filologii, neofilologii i kształceniu nauczycieli języków obcych, (w:) Grucza F., Dzieła zebrane, Tom 5 O uczeniu języków i glottodydaktyce I. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej UW, s. 235–272.
Hall D.R. (2013), Teacher education in languages for specific purposes, (w:) Chapelle C.A. (red.), Encyclopedia of Applied Linguistics. Oxford: Blackwell Publishing, s. 5537–5542. DOI: https://doi.org/10.1002/9781405198431.wbeal1144
Jordan R.R. (2000), EAP: The human dimension – Changes, difficulties & needs. “IATEFL ESP SIG Newsletter”, nr 17, s. 17–21.
Kotarbiński T. (1982), Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Ossolineum.
Master P. (1997), ESP Teacher education in USA, (w:) Howard R., Brown G. (red.), Teacher Education for ESP. Clevedon: Multilingual Matters, s. 22–40.
Master P. (2005), English for Specific Purposes, (w:) Hinkel E. (red.), Handbook of Research in Second Language teaching and Learning. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, s. 99–115.
Medina C. (2020), Quelle démarche globale, pluriaspectuelle et pratique de la notion de compétence des acteurs en LSP pour les didacticiens et enseignants de langue en contextes spécifiques ? (w:) Sowa M. (red.), In search of the LSP tearcher’s competencies / A la recherche des compétences des enseignants de LS. Berlin: Peter Lang, s. 33–54.
Parpette Ch. (2017). Le Français sur Objectif Spécifique : entre utilité et faisabilité, (w:) Sowa M., Krajka J. (red.), Innovations in Languages for Specific Purposes. Present Challenges and Future Promises. Frankfurt am Main: Peter Lang, s. 53–64.
Smuk M., Grabowska M., Sowa M. (2023), Studia filologiczne w Polsce z perspektywy studenta. Kraków: Universitas.
Sowa M. (2022), Potrzeby nauczycieli języków obcych specjalistycznych względem przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego. Próba diagnozy, (w:) Kic-Drgas J., Woźniak J. (red.), Perspektywy kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo FRSE, s. 30–55.
Woodrow L. (2017), Introducing Course Design in English for Specific Purposes. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315143279
Dz. U. 2017 poz. 860,Rozporządzenie MEN z 31.03.2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.
Dz. U. 2018 poz. 227, Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.
Dz. U. 2018 poz. 467, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
Dz. U. 2019 poz. 991, Rozporządzenie MEN z 16.05.2019 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego.
Dz. U. 2021 poz. 890, Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Dz. U. 2021 poz. 2285, Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.
Licence
© Magdalena Sowa 2023
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.