La fanfiction dans l’enseignement des langues MoDiMEs (cas de la philologie romane)
Journal cover Neofilolog, no. 65/2, year 2025, title Outils et méthodes pour l’enseignement des langues MoDiMEs en milieu universitaire
PDF

Mots-clés

fanfiction
filologia romańska
języki mniej używane i rzadziej nauczane
motywacja
wypowiedź pisemna

Comment citer

Pudo, D. (2025). La fanfiction dans l’enseignement des langues MoDiMEs (cas de la philologie romane). Neofilolog, (65/2), 344–357. https://doi.org/10.14746/n.2025.65.2.7

Résumé

Teaching writing skills at the tertiary education level, especially in the case of Less Commonly Taught (LCT) languages, is challenging, as many students have a negative attitude towards writing, particularly in its more scholarly forms. However, many young people who enjoy popular culture engage freely in extensive writing, sometimes in foreign or LCT languages, which they later publish on fanfiction websites. This article explores the potential benefits of incorporating fanfiction into a tertiary-level LCT language class from motivational, cultural, and linguistic perspectives. After reviewing existing studies in this field, an example of fanfiction practice among a group of Romance Philology students is presented, highlighting its impact on stimulating written production, fostering creativity, its playful nature, and its role in expanding vocabulary and reinforcing various grammatical structures.

https://doi.org/10.14746/n.2025.65.2.7
PDF

Références

Aronsson M. (2019), La fanfiction et le FLE : Une manière d’enrichir l’enseignement de la littérature à l’Université ?. « Bergen Language and Linguistics Studies », no 10(1), pp. 1–14,

Blachowska-Szmigiel M. (2011), Nowość, oryginalność i wartość produkcji językowych ucznia języków obcych, (in :) Knieja J., Piotrowski S. (éds), Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach. Lublin : Towarzystwo Naukowe KUL, pp. 367–383.

Brunel M., (2018), Les écrits de fanfiction dans la classe. « Le Français aujourd’hui », no 200, pp. 31–42.

Brunel M. (2021), Littératies numériques adolescentes et perspectives d’enseignement : le cas de la fanfiction. « Lidil », no 63.

Conseil de l’Europe (2001). Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Strasbourg : Conseil de l’Europe.

Droździał-Szelest K., Domińska M. A. (2016), Developing Writing Strategies of Poor Language Learners at the Level of Junior-High School. « Neofilolog », no 46/1, pp. 59–77.

Grzmil-Tylutki H., Krakowska-Krzemińska E. (éds) (2010), Enseigner le FLE aux débutants à la philologie romane. Nouveaux défis, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kakoyianni-Doa F., Monville-Burston M., Papadima-Sophocleous S., Valetopoulos F. (éds), (2019), Langues Moins Diffusées et Moins Enseignées (MoDiMEs)/Less Widely Used and Less Taught languages Langues enseignées, langues des apprenants/Language learners’ L1s and languages taught as L2s. Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien : Peter Lang.

Kucharczyk R. (2020), La place des langues minoritaires, régionales et étrangères dans l’enseignement primaire et secondaire en Pologne. « Journal of Applied Linguistics », no 33, pp. 90–103.

Lankiewicz H. (2024), The perception of success in learning English as an L2 in the era of globalization – a multilingual student perspective. « Neofilolog », no 63/1, pp. 60–81.

Leonard L., Hibbard L. (2018), Reblog, Like, and Freewrite : Online Blogging Spaces in the Composition Classroom, (in :) Howell K.A. (éd.), Fandom as Classroom Practice : A Teaching Guide. Iowa : University of Iowa Press, pp. 47–66.

Lisowska-Magdziarz M. (2017), Fandom dla początkujących. Część I : Społeczność i wiedza. Kraków : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ.

Matera-Klinger A. (2023), Inspiracje językowe – przyjemność z uczenia się. Projekt zrealizowany w Instytucie Języków i Literatur Romańskich Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. « Języki Obce w Szkole », no 3, pp. 45–54.

Mcclantoc K. (2021), Students as Fan, or Reinvention and Repurposing in First-Year Writing Classrooms. « Transformative Works and Cultures », no 35.

Padzik D. (2021), Pisanie, które uczy, motywuje i bawi. « Języki Obce w Szkole », no 4, pp. 51–57.

Pastuszczak M. (2023), Ocenianie dłuższych wypowiedzi pisemnych w języku obcym w szkole ponadpodstawowej. « Języki Obce w Szkole », no 1, pp. 91–106.

Power R. (2018), Becoming a Subcreator. (in :) Howell K.A. (éd.), Fandom as Classroom Practice : A Teaching Guide. Iowa : University of Iowa Press, pp. 32–34.

Pudo D. (2024), Fani popkultury na lekcji języka obcego. Glottodydaktyczny potencjał fanfiction. Kraków : Księgarnia Akademicka.

Pugh S. (2005), The Democratic Genre. Fan Fiction in a Literary Context. Glasgow : Seren.

Róg T. (2017), Kreatywność w nauce języków obcych. Piła : PWSZ.

Sauro S. (2021), Online Fanfiction for Language Teaching and Learning. « Alsic », no 24(2). En ligne : http://journals.openedition.org/alsic/5763 [consulté le 02.04.2024].

Smol A. (2018), Adaptation as Analysis : Creative Work in an English Classroom, (in :) Howell K.A. (éd.), Fandom as Classroom Practice : A Teaching Guide. Iowa : University of Iowa Press, pp. 17–31.

Sujecka-Zając J. (2024), Poczucie własnej skuteczności studentów w rozwijaniu sprawności pisania w języku obcym. « Neofilolog », no 62/1, pp. 24–42.

Ushioda, E., Dörnyei, Z. (2017), Beyond global English : motivation to learn languages in a multicultural world : Introduction to the Special Issue. « Modern Language Journal », no 101(3), pp. 451–454.