No 6 (1993)
Description du numéro

OD REDAKCJI


Szósty numer Neofilologa zawiera serię artykułów dotyczących problematyki nauczycielskiej. Hanna Komorowska omawia szczegółowo problemy osobowości nauczyciela i jego kompetencji w kontekście efektywności nauczania; Elżbieta Zawadzka zwraca uwagę na instytucjonalno-organizacyjne uwarunkowania
komunikacji w klasie, co nie pozostaje bez wpływu na rozwój kompetencji komunikacyjnej uczniów; Paweł Płusa porusza problem kształcenia nauczycieli wczesnego nauczania języków obcych w kolegiach nauczycielskich; Antoni Markunas analizuje złożoną problematykę błędu językowego i kieruje do nauczycieli zalecenia jak postępować w różnych sytuacjach dostrzeżenia wypowiedzi błędnych, a Benedykt Szumilewicz i Jan Zaniewski pokazują jak komputer w układzie multimedialnym może wspomagać a niekiedy nawet wyręczać nauczyciela w procesie nauczania języka obcego.

Ponadto Teresa Siek-Piskozub omawia jeden z zalecanych przez zwolenników podejścia komunikacyjnego rodzajów technik - symulację. Weronika Wilczyńska kwestionuje przydatność istniejących definicji kompetencji komunikacyjnej dla analizy rozumienia mowy i podejmuje próbę określenia powiązań tej sprawności z innymi umiejętnościami. Irmina Wawrzyczek proponuje wykorzystanie metod i technik
językoznawczych dla nauczania kulturoznawstwa. Riccardo Salmeri snuje refleksje na temat problemów tłumaczeń dzieł literackich z języka włoskiego na język polski, przytaczając przykłady potknięć i błędów zdarzających się nawet wybitnym tłumaczom.


W numerze znajduje się również informacja o działalności Fédération Internationale des Professeurs de Langues Vivantes (FIPLV), którego PTN jest członkiem-założycielem i z którym organizuje we wrześniu I Konferencję Regionu Europy Centralnej i Wschodniej F1PLV. Zamieszczamy też omówienie, przez Katarzynę Petryniak, czasopisma szwedzkich nauczycieli języków obcych 'LMS-LINGUA' wydawanego przez organizację LMS, która nawiązała z nami współpracę.


Jak zwykle na końcu numeru mieszczą się sprawozdania z działalności Towarzystwa oraz komunikaty.

L'ensemble du numéro
PDF (Język Polski)