Abstrakt
The article introduces the concept of language lessons based on an accul-tural training model in a type of a simulation that was presented in a re-action to the current inquires on the role of culture in glottodydactics. The goal of such lessons is to develop students’ intercultural communica-tion skills through the task-solving method. The central point of the arti-cle is the author’s personal lessons conducted via a training script.Bibliografia
Boski, P. 2010. Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chaves, R.-M., Favier, L. i S. Pélissier. 2012. L’interculturel en classe. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble.
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. 2003. Warszawa: Wydawnictwa CODN.
Gesteland, R. 2000. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzymała-Moszczyńska, H. 2004: „Jak można się uczyć innej kultury – treningi akulturacyjne dla studentów”. (w) Tolerancja i wielokulturowość – wyznania XXI wieku. (red. A. Borowiak i P. Szarota). Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica, str. 177-189.
Hofstede, G. 2000. Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Janowska, I., Lipińska, E., Rabiej, A., Seretny, A. i P. Turek (red.). 2011. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Lipińska, M. (red.). 2008. Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Siek-Piskozub, T. 1995. Gry, zabawy i symulacje w procesie glottodydaktycznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Strelau, J. i D. Doliński (red.). 2004. Psychologia: podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Torenc, M. 2000: „Międzykulturowość jako wyzwanie dla nauczycieli języków obcych”. (w) Kultury i języki. Poznawać – uczyć się – nauczać. (red. A. Jaroszewska i M. Torenc). Warszawa: Uniwersytet Warszawski, str. 233-240.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Iwona Janowska, Marta Bodzioch
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).