Abstract
Microteaching, an active teaching method developed at Stanford University in the 1960s, originally relied on advanced technological support for audio and video recording. In Poland, its use in training foreign language teachers began only in the late 1970s and early 1980s. Today, with widespread access to simple recording tools, such as smartphone cameras, it is worth re-evaluating the potential of this method for developing teaching and linguistic skills among future language educators. This article explores the application of microteaching in fostering phonological competence, particularly in improving articulation skills during French phonetics classes for foreign language learners. Research findings confirm that microteaching, combined with modern technology, can be an effective tool in professional language teacher education, promoting student autonomy and enhancing learning outcomes.
References
Abry D., Chalaron M.-L. (2010), Les 500 exercices de phonétique. Paris: Hachette.
Allen D.W., Ryan K.A. (1972), Le micro-enseignement. Une méthode rationnelle de formation des enseignants. Paris: Dunod.
Altet M., Britten J.D. (1983), Micro-enseignement et formation des enseignants. Paris: Presses Universitaires de France.
Blavet M., Mangenot F., Richard M. (1975), Une expérience de formation de professeurs de l’enseignement moyen par le micro-enseignement. „Le français dans le monde”, nr 113, s. 54-64.
CECRL (2018), Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer. Volume complémentaire avec de nouveaux descripteurs. Paris: Les Editions Didier. Online: https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-de-nouveaux-descripteurs/16807875d5/ [DW 25.11.2024].
Charliac L., Motron A.-C. (1998), Phonétique progressive du français. Paris: CLE international.
Crahay M. (1979), Un essai de micro-enseignement. Une perspective fonctionnelle. „Revue Française de Pédagogie”, nr 48, s. 21-34. DOI: https://doi.org/10.3406/rfp.1979.1701
Dalgalian G. (1974), Micro-enseignement dans la formation des enseignants. „Orientations”, nr 42, t. 14., s. 305-317.
Debyser F. (1975), Les nouvelles voies de la formation des professeurs de langue vivante. „Le français dans le monde”, nr 113, s. 6-8.
Dzięgielewska Z. (1978), Mikronauczanie – założenia i podstawowe pojęcia. „Przegląd Glottodydaktyczny”, t. II, s. 37-46.
Gajos M. (1988), Vers l’optimalisation de la formation des futurs professeurs de français langue étrangère. Le micro-enseignement appliqué à la formation à l’observation des classes de langue. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (niepublikowana rozprawa doktorska).
Gajos M. (2010), Podsystemy języka w praktyce glottodydaktycznej. Fonetyka. Łódź:Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Gajos M. (2020), Fonetyka i ortografia dźwięku języka francuskiego. Od teorii językoznawczych do praktyki glottodydaktycznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-694-7
Gajos M. (2021), Fonetyka języka ojczystego a kształcenie kompetencji fonetycznej w języku obcym na przykładzie języka francuskiego. „Neofilolog”, nr 57/1, s. 9-24. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.57.1.2
Jaroszewska T. (2009), L’enseignement de la phonétique française aux étudiants de philologie romane en Pologne – quelques propositions de démarche pédagogique, (w:) Paprocka-Piotrowska U., Zając J. (red.), L’enseignement/apprentissage du français langue étrangère. Réfléchir et agir. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 225-234.
Kucharczyk R., Szymankiewicz K. (2020), Les représentations de la langue française chez des élèves polonophones. Quel impact sur le choix de la langue étrangère à l’école? „Neofilolog”, nr 55/2, s. 173–194. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.2.2
Kupisiewicz Cz. (1977), Podstawy dydaktyki ogólne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Maire S., Mottet G. (1975), Autoscopie, micro-enseignement et formation des maîtres. „Média”, nr 75/76, s. 17-26.
Mottet G. (1981), Le micro-enseignement dans les écoles normales françaises. Paris: Média Formation.
Platkow A. (1977), Wymowa francuska. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Płuciennik J. (2013), Smartfonologia na uniwersytecie. (w:) Płuciennik J., Klimczak K. (red.), Twórczy Uniwersytet. Przewodnik dla studentów Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 25-28.
Sawicka S., Czerniakiewicz A., Kucharczyk R. (2021), Profil uczniów klas wstępnych na przykładzie XV LO im. N. Żmichowskiej w Warszawie. „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 81-92.
Schiff F. (1973), Le micro-enseignement: son contenu. „Dossiers pédagogiques AUDECAM”, nr 7, s. 26-31.
Smuk M. (2022), Le français subjectivement parlant. (w:) Lipińska M., Szeflińska-Baran M. (red.), L’art de vivre, de survivre, de revivre. Approches linguistiques. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 239-251. DOI: https://doi.org/10.18778/8220-879-5.19
Plan studiów licencjackich na kierunku nauczanie języków obcych w CKNJOiEE UW. Online: http://cknjoiee.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2024/11/Plan-studio%CC%81w-I-stopnia-2024_2025.pdf [DW: 25.11.2024].
Plan studiów licencjackich na kierunku filologia romańska w IR UŁ. Online: https://www.romanistyka.uni.lodz.pl/strefa-studenta/programy-studiow [DW: 25.11.2024].
Weiss F. (1972), Le micro-enseignement dans la formation des professeurs de langue. „Le français dans le monde”, nr 91, s. 34-37.
License
Copyright (c) 2025 Mieczysław Gajos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
