Microteaching and the Development of Phonological Competence in Teaching French as a Foreign Language at the Academic Level
Journal cover Neofilolog, no. 65/1, year 2025, title The scientific context of foreign language learning and teaching: between theory and practice
PDF (Język Polski)

Keywords

microteaching
phonological competence
corrective phonetics
French language
teacher education

How to Cite

Gajos, M. (2025). Microteaching and the Development of Phonological Competence in Teaching French as a Foreign Language at the Academic Level. Neofilolog, (65/1), 146–159. https://doi.org/10.14746/n.2025.65.1.8

Abstract

Microteaching, an active teaching method developed at Stanford University in the 1960s, originally relied on advanced technological support for audio and video recording. In Poland, its use in training foreign language teachers began only in the late 1970s and early 1980s. Today, with widespread access to simple recording tools, such as smartphone cameras, it is worth re-evaluating the potential of this method for developing teaching and linguistic skills among future language educators. This article explores the application of microteaching in fostering phonological competence, particularly in improving articulation skills during French phonetics classes for foreign language learners. Research findings confirm that microteaching, combined with modern technology, can be an effective tool in professional language teacher education, promoting student autonomy and enhancing learning outcomes.

https://doi.org/10.14746/n.2025.65.1.8
PDF (Język Polski)

References

Abry D., Chalaron M.-L. (2010), Les 500 exercices de phonétique. Paris: Hachette.

Allen D.W., Ryan K.A. (1972), Le micro-enseignement. Une méthode rationnelle de formation des enseignants. Paris: Dunod.

Altet M., Britten J.D. (1983), Micro-enseignement et formation des enseignants. Paris: Presses Universitaires de France.

Blavet M., Mangenot F., Richard M. (1975), Une expérience de formation de professeurs de l’enseignement moyen par le micro-enseignement. „Le français dans le monde”, nr 113, s. 54-64.

CECRL (2018), Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer. Volume complémentaire avec de nouveaux descripteurs. Paris: Les Editions Didier. Online: https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-de-nouveaux-descripteurs/16807875d5/ [DW 25.11.2024].

Charliac L., Motron A.-C. (1998), Phonétique progressive du français. Paris: CLE international.

Crahay M. (1979), Un essai de micro-enseignement. Une perspective fonctionnelle. „Revue Française de Pédagogie”, nr 48, s. 21-34. DOI: https://doi.org/10.3406/rfp.1979.1701

Dalgalian G. (1974), Micro-enseignement dans la formation des enseignants. „Orientations”, nr 42, t. 14., s. 305-317.

Debyser F. (1975), Les nouvelles voies de la formation des professeurs de langue vivante. „Le français dans le monde”, nr 113, s. 6-8.

Dzięgielewska Z. (1978), Mikronauczanie – założenia i podstawowe pojęcia. „Przegląd Glottodydaktyczny”, t. II, s. 37-46.

Gajos M. (1988), Vers l’optimalisation de la formation des futurs professeurs de français langue étrangère. Le micro-enseignement appliqué à la formation à l’observation des classes de langue. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (niepublikowana rozprawa doktorska).

Gajos M. (2010), Podsystemy języka w praktyce glottodydaktycznej. Fonetyka. Łódź:Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gajos M. (2020), Fonetyka i ortografia dźwięku języka francuskiego. Od teorii językoznawczych do praktyki glottodydaktycznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-694-7

Gajos M. (2021), Fonetyka języka ojczystego a kształcenie kompetencji fonetycznej w języku obcym na przykładzie języka francuskiego. „Neofilolog”, nr 57/1, s. 9-24. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2021.57.1.2

Jaroszewska T. (2009), L’enseignement de la phonétique française aux étudiants de philologie romane en Pologne – quelques propositions de démarche pédagogique, (w:) Paprocka-Piotrowska U., Zając J. (red.), L’enseignement/apprentissage du français langue étrangère. Réfléchir et agir. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 225-234.

Kucharczyk R., Szymankiewicz K. (2020), Les représentations de la langue française chez des élèves polonophones. Quel impact sur le choix de la langue étrangère à l’école? „Neofilolog”, nr 55/2, s. 173–194. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.2.2

Kupisiewicz Cz. (1977), Podstawy dydaktyki ogólne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Maire S., Mottet G. (1975), Autoscopie, micro-enseignement et formation des maîtres. „Média”, nr 75/76, s. 17-26.

Mottet G. (1981), Le micro-enseignement dans les écoles normales françaises. Paris: Média Formation.

Platkow A. (1977), Wymowa francuska. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Płuciennik J. (2013), Smartfonologia na uniwersytecie. (w:) Płuciennik J., Klimczak K. (red.), Twórczy Uniwersytet. Przewodnik dla studentów Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 25-28.

Sawicka S., Czerniakiewicz A., Kucharczyk R. (2021), Profil uczniów klas wstępnych na przykładzie XV LO im. N. Żmichowskiej w Warszawie. „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 81-92.

Schiff F. (1973), Le micro-enseignement: son contenu. „Dossiers pédagogiques AUDECAM”, nr 7, s. 26-31.

Smuk M. (2022), Le français subjectivement parlant. (w:) Lipińska M., Szeflińska-Baran M. (red.), L’art de vivre, de survivre, de revivre. Approches linguistiques. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 239-251. DOI: https://doi.org/10.18778/8220-879-5.19

Plan studiów licencjackich na kierunku nauczanie języków obcych w CKNJOiEE UW. Online: http://cknjoiee.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2024/11/Plan-studio%CC%81w-I-stopnia-2024_2025.pdf [DW: 25.11.2024].

Plan studiów licencjackich na kierunku filologia romańska w IR UŁ. Online: https://www.romanistyka.uni.lodz.pl/strefa-studenta/programy-studiow [DW: 25.11.2024].

Weiss F. (1972), Le micro-enseignement dans la formation des professeurs de langue. „Le français dans le monde”, nr 91, s. 34-37.