Abstrakt
Sytuacja w sektorze rolno-spożywczym jest dość skomplikowana z uwagi na niestabilność cen produktów na początku procesu ich wytwarzania. Inaczej jest na ostatnim jego etapie, jakim jest marketing, który zapewnia zysk ze sprzedaży tych produktów. W sektorze oliwy z oliwek w Hiszpanii ten brak równowagi istnieje już od dłuższego czasu. W tej sytuacji hiszpański ustawodawca zdecydował się przyjąć, w drodze dekretu królewskiego, podstawowe zasady wycofania danej produkcji z rynku, aby złagodzić niepewną sytuację, zwłaszcza w zakresie cen, i uczynił to, bazując na rozporządzeniu Unii Europejskiej. W artykule postawiono pytanie, czy może to spowodować zakłócenia na wolnym rynku, czy raczej prowadzić do ustabilizowania cen na pierwszym etapie produkcji oliwek, a tym samym chronić konsumentów.
Bibliografia
Girgado Perandones P. (2007), Grupo de Empresas y Derecho de Antitrust: la aplicación de las normas anticolusorias en las relaciones intragrupo, Madrid.
Gómez-Limón J.A., Parras Rosa M. (2017), Economía y comercialización de los aceites de oliva. Factores y perspectivas para el liderazgo español del mercado global, Cajamar.
Jiménez Sánchez G. (2019), Lecciones de Derecho Mercantil, Madrid.
Miranda Serrano L. (2000), Restricciones accesorias y prácticas colusorias, “Derecho de los Negocios” nº 122.
Peinado Gracia J.I., Vázquez Ruano T. (2019), Tratado de Derecho de Sociedades Cooperativas, Valencia.
Sala Arquer J.M. (dir.) (2020), Comentario a la ley de defensa de la competencia, Madrid.
Sánchez Calero F. (2015), Instituciones de Derecho Mercantil, Navarra.
Licencja
Zgodnie z polityką wdrożenia licencji CC na UAM w Poznaniu oraz warunkami określonymi w licencji do utworów z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.