Abstrakt
This paper attempts to describe the competences of the preschool teacher. Focus is placed on communicative competences both in the pedagogical dimension, as well as in the in L2. The next point of the paper is to address the following question: how are foreign language teacher trainees prepared for work as L2-teachers in immersive preschools? The conclusions are made on the basis of a 150-hour observation which was conducted in an immersive Polish-German preschool in Poznań.
Bibliografia
Andrzejewska, E. 2009. „Anforderungen an Lehrer“ w Hallo Deutschlehrer. Z.29. 10-13.
Bleyhl, W. 2000. Fremdsprachen in der Grundschule. Grundlagen und Praxisbeispiele. Hannover: Schroedel Verlag.
Bokus, B; Shugar, G.W. (red.) 2007. Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: GWP.
Burmeister, P. 2006. „Immersion und Sprachunterricht im Vergleich“. [w:] Pienemann, M.; Keβler, J.U. i Roos, E. (red.). Englischerwerb in der Grundschule. Ein Studien- und Arbeitsbuch. Paderborn: Ferdinand Schöningh. 97-216.
Doyé, P. 2009. Didaktik der bilingualen Vorschulerziehung. Dargestellt am Beispiel der vorschulischen Einrichtungen in Berlin und Wolfsburg. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Dylak,S. 1995. Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Genesee, F.1996. „Immersion in Kanada – drei pädagogische Lektionen“ . [w:] Kubanek-German, A. (red.) . Immersion Fremdsprachenlernen Primarbereich. München: Goethe-Institut. 37-52.
Kersten, K. 2005. „Bilinguale Kindergärten und Grundschulen: Wissenschaft und Praxis im Kieler Immersionsprojekt“. [w:] Baron, P. ( red.). Bilingualität im Kindergarten und in der Primarstufe. Bessere Zukunftschancen für unsere Kinder. Opole: Niemieckie Towarzystwo Oświatowe. 22-33.
Nürnberger Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung. 2010. München: Goethe-Institut.
Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych, Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Sambanis, M. 2007. Sprache aus Handeln. Englisch und Französisch in der Grundschule. Landau: Verlag Empirische Pädagogik.
Strykowski, W.; Strykowska, J.; Pielachowski, J. 2003. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań: Wydawnictwo eMPi2 .
Tomasello, M. 2007. „Społeczno-pragmatyczna teoria uczenia się słów”. [w:] Bokus, B; Shugar, G.W. (red.). Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: GWP. 211-224.
Wode, H. 2006. „Mehrsprachigkeit durch immersive KiTas. Eine überzeugende Methode zum nachhaltigen Fremdsprachenerwerb“. [w:] Zukunfts-Handbuch Kindertageseinrichtungen: Qualitätsmanagement für Träger, Leitung, Team. Regensburg/Berlin: Walhalla Fachverlag.
Wode, H. 2009. Frühes Fremdsprachenlernen in bilingualen Kindergärten und Grundschulen. Braunschweig: Bildungshaus Schulbuchverlage.
Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Małgorzata Bielicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).