Abstrakt
Normy prawa, które obecnie zaliczamy do prawa administracyjnego, nie doczekały się jak dotąd systematycznego opracowania w odniesieniu do dawnych miast Polski. Historycy prawa niemal w ogóle nie podejmowali tematyki z uwagi na konieczną do przeprowadzenia szeroką kwerend źródłową , jako że działania administracji w dawnych miastach obejmowały w różnym stopniu większość przejawów życia społecznego, bogatego w swych formach i jak e odmiennych od swych analogonów epoki industrialnej i postindustrialnej. Dodatkowo przepisy administracyjne, w przeciwieństwie do np. problematyki ustrojowej czy miejskiego prawa sądowego, są trudne do usystematyzowania. Praktycznie przeprowadzenie logicznego podziału przepisów administracyjnych wydaje się niemożliwe. Współczesne działy prawa administracyjnego są często nieadekwatne do stosunków panujących w miastach feudalnych, natomiast dawne akty prawa miejskiego, zwłaszcza w dziedzinie administracji, opieraj się nieostrych kryteriach podziału, na ogół w oparciu o przedmiot ochrony, ale równie często o sztuczne kryterium formy danego aktu prawnego (np. podmiot wydając akt prawny). Oznacza to, e metodologicznie właściwe jest tworzenie typologii przepisów administracyjnych, w miar możliwości w oparciu o kryteria naturalne, bliskie intuicjom prawnym właściwym dawnym mieszczanom.
Finansowanie
Digitalizacja sfinansowana przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach umowy nr BIBL/SP/0002/2023/1.
Licencja
Copyright
© 2004 Wydział Prawa i Administracji UAM w Poznaniu OPEN ACCESS