Abstrakt
I. Wprowadzenie. II. Komisje sądowe dla spraw majątków pojezuickich. III. Działalność i organizacja Komisji Edukacji Narodowej jako organu jurysdykcyjnego.
Można by sądzić, że o Komisji Edukacji Narodowej napisano już wszystko, poddając analizie główne formy jej działalności. Omówiono cele wychowawcze Komisji, jej program, zajęto się kadrą nauczycielską i podręcznikami. W licznych pracach przedstawiono organizację i funkcjonowanie szkół podległych KEN. Ukazano też zakres i formy kontroli sprawowanej nad tymi szkołami przez KEN za pośrednictwem wizytatorów. Wiele uwagi poświęcono również postaciom twórców KEN i jej funkcjonariuszy. Ostatnio poddano nawet badaniom politykę finansową KEN. Mimo to są takie strony działalności KEN, które dotąd wymykały się z pola widzenia historyków. Należy do nich działalność sądowa KEN. Na pomijanie tej właśnie sfery zwrócił uwagę Stanisław Salmonowicz podczas dyskusji na sesji naukowej, zorganizowanej na Uniwersytecie Jagiellońskim, w dwusetną rocznicę powstania KEN.
Finansowanie
Digitalizacja i Otwarty Dostęp dofinansowane przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach umowy nr BIBL/SP/0002/2023/1
Licencja
Copyright
© 1982 Wydział Prawa i Administracji UAM w Poznaniu
OPEN ACCESS