Neapolitańska szkoła prawa karnego
Okładka czasopisma Czasopismo Prawno-Historyczne, tom 50, nr 1, rok 1998
PDF

Słowa kluczowe

prawo karne
włoska szkoła prawa karnego
humanitaryzm
neapolitańska szkoła prawa karnego

Jak cytować

Rajewski, K. (1998). Neapolitańska szkoła prawa karnego. Czasopismo Prawno-Historyczne, 50(1), 253–266. https://doi.org/10.14746/cph.1998.50.1.18

Liczba wyświetleń: 26


Liczba pobrań: 25

Abstrakt

Dla badaczy polskiej myśli humanitarnej XVIII w. istotne jest ustalenie jej powiązań z doktryną europejską, a zwłaszcza z wioską myślą prawną, która w tej epoce podejmowała istotne problemy prawa karnego. Wśród autorów podejmujących tę tematykę należy zwrócić szczególną uwagę na publikacje profesora Bogusława Leśnodorskiego. On pierwszy w powojennej literaturze przedmiotu wskazał na oddziaływanie myśli włoskiej na poglądy polityczne, społeczne i prawne Hugona Kołłątaja. To właśnie przez Neapol i Italię miała do Polski dochodzić francuska doktryna fizjokratów, a sam Kołłątaj zapoznał się z nią w czasie studiów włoskich w Rzymie i Neapolu (lata 1770-1775) „i pozostał jej wyznawcą i rzecznikiem do ostatnich lat życia. To właśnie od „włoskiego Monteskiusza”, i przedstawiciela szkoły neapolitańskiej - Filangieriego, zapożyczył Kołłątaj idee praw ekonomicznych i słynną do dnia dzisiejszego koncepcję „łagodnej rewolucji”. Ponadto w Królestwie Neapolu odnajdował paralelę do stosunków panujących w Rzeczypospolitej polsko-litewskiej, co można wykazać w wielu postulatach proponowanych przez niego reform5. Niezwykle interesującym byłoby zbadanie podobieństw poglądów Filangiergiego i Kołłątaja na edukację. W tym też kontekście należy widzieć Kołłątajowską koncepcję trzech konstytucji: politycznej, ekonomicznej i moralnej, w której ramach miałby powstać kodeks praw sądowych. W rozumieniu Kołłątaja właśnie ustawy moralne miały być swego rodzaju konstytucją religijnego, patriotycznego i obywatelskiego wychowania6. Wszystkie te idee zawierają się w tak charakterystycznym dla Wieku Świateł przekonaniu filozofów - prawników o możliwości uszczęśliwienia ludzkości przez prawo. Trzeba tu zwrócić uwagę, że obaj myśliciele Oświecenia byli nie tylko teoretykami, ale autorami projektów legislacyjnych. Były to projekty kodyfikacji osadzone w filozofii nowożytnego prawa natury, które zakłada, iż źródłem wszelkiego prawa stanowionego są absolutne, niezmienne i uniwersalne prawa naturalne, przy czym rolą ustawodawcy, którego znaczenie tak często podkreślano w Oświeceniu, miało być tylko odkrywanie tych praw i ich kodyfikowanie.

https://doi.org/10.14746/cph.1998.50.1.18
PDF

Finansowanie

Digitalizacja i Otwarty Dostęp dofinansowane przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach umowy nr BIBL/SP/0002/2023/1