Abstract
Problem własności nie zajmuje pierwszoplanowego miejsca w myśli politycznej przeciwników Rewolucji Francuskiej - przynajmniej w pierwszej fazie ich intelektualnej aktywności, tj. w okresie trwania samej rewolucji. Nie był on także przez nich rozważany jako zagadnienie tylko ekonomiczne. Przyczyna tej marginalnej początkowo roli problematyki własności leży także po stronie samej rewolucji. O rewolucji 1789 r. nie sposób powiedzieć, by miała ona charakter fundamentalnie wrogi własności prywatnej; przeciwnie -była ona rewolucją „burżuazyjną” i liberalną. W Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela z 26 VIII 1789 roku własność znajduje się pośród przyrodzonych i nieulegających przedawnieniu praw człowieka (art. II) i jest prawem nietykalnym i świętym (art. XVII). Mocne gwarancje ustawowe dla nieograniczoności własności dawał też Kodeks Cywilny Napoleona z 21 III 1804, który własność definiował jako prawo używania i rozporządzania rzeczami w sposobie najrozciąglejszym, byleby ich na to nie używać, cokolwiek zabronione jest prawami albo urządzeniami (art. 544).
Funding
Digitalisation funded by the Minister of Education and Science (Poland) under contract no. BIBL/SP/0002/2023/1
License
Copyright © by Faculty of Law and Administration, Adam Mickiewicz University, Poznań, 2004 OPEN ACCESS