Abstract
Praktyka limitowania sejmików pojawiła się po raz pierwszy na szeroką skalę w czasach „potopu”, ale za jej punkt kulminacyjny uznaje się lata 1697-1717, a przede wszystkim okres wojny północnej. Henryk Olszewski, analizując ten problem w osobnym studium stwierdził, że przyczyną częstego wówczas odraczania obrad sejmików było dążenie do przerzucenia na ich barki „sprawy prowiantowania wojsk auxiliarnych i obcych, zagadnienie pertraktacji z wojskiem skonfederowanym, sprawy rozdziału wewnętrznego kontrybucji narzucanych przez generalny komisariat saski [...]. Sprzyjały limicie walki stronnictw politycznych, gwałtownie zmieniające się koniunktury w latach 1702-1704, w dobie poaltransztadzkiej oraz konfederacji tarnogrodzkiej”
Funding
Digitalisation and OA co-funded by the Minister of Education and Science (Poland) under contract no. BIBL/SP/0002/2023/1
License
Copyright
© by Faculty of Law and Administration, Adam Mickiewicz University, Poznań, 1992
OPEN ACCESS