Abstract
Sprawa przysięgi marszałka poselskiego szczególnie uwidacznia polityczny charakter jego funkcji w sejmie. Pojawia się ona w momencie konfliktu, wzmożonego napięcia i nieufności tak między stanami sejmowymi, jak też w samej Izbie Poselskiej. Gdy na sejmie konwokacyjnym w lipcu 1648 r. wybuch rebelii kozackiej wywołał ostrą krytykę polityki dworu, oskarżanego o podburzanie Kozaków —- większość posłów domagała się przeprowadzenia w tej sprawie dochodzenia, zobowiązując swego marszałka do kierowania tą akcją. Ponieważ jednak najwidoczniej nowoobrany marszałek (Bogusław Leszczyński, starosta generalny wielkopolski) nie budził całkowitego zaufania, próbowano zobowiązać go do lojalności przysięgą, a jednocześnie przeforsować odpowiednią konstytucję. I jedno i drugie zamierzenie natrafiło na silny opór przeciwników ograniczenia wolności szlacheckich sumień, toteż O przysiędze dyrektorów długa była kontrowersyja: mają-li przysięgać albo nie. Stanęło, że nie będą przysięgać1.
Funding
Digitalisation and OA co-funded by the Minister of Education and Science (Poland) under contract no. BIBL/SP/0002/2023/1
License
Copyright
© by Faculty of Law and Administration, Adam Mickiewicz University, Poznań, 1995
OPEN ACCESS