Dokumentalne etiudy szkolne lat 50. i 60.
Main Article Content
Abstrakt
The subject of the article are the poetics of films made in the Lodz Film School in the first years of its existence. Analysis of selected films allows us to trace the metamorphoses of documentary forms which were sometimes parallel to changes being observed in mainstream documentaries, sometimes preceding them, sometimes imitating them. Documentary school films from this period illustrate one of the most important phenomena in the history of Polish documentary cinema: the transition from a persuasive document to an observation film whose poetics are the basis for defining the documentary in Poland.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Bossak J., Sprawy filmu dokumentalnego, „Kwartalnik Filmowy” 1956, nr 1 (21)
- Hendrykowski M., Dokument po wojnie. Lata 1945–55, w: Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945–2014), red. M. Hendrykowska, Poznań 2015
- Hendrykowski M., Etiudy Agnieszki Osieckiej, „Images” 2012, vol. XI, nr 20, s. 163–187
- Hendrykowski M., Etiudy Andrzeja Brzozowskiego, „Images” 2011, vol. IX, nr 17–18, s. 137–158
- Hendrykowski M., Etiudy Romana Polańskiego, „Images” 2011, vol. IX, nr 17–18, s. 159–198
- Hendrykowski M., (Over)using the Holocaust, Part II: Echoes „Images” 2012, vol. X nr 19, s. 123–126
- Jazdon M., Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Poznań 2009
- Jazdon M., Pławuszewski P., Nowa zmiana – dokumentaliści ’71, w: Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945–2014), red. M. Hendrykowska, Poznań 2015
- Krubski K. (red.), Filmówka: powieść o łódzkiej szkole filmowej, koncepcja dramaturgiczna: M. Miller, Warszawa 1992
- Lemann J., Filmografia etiud studentów łódzkiej Szkoły Filmowej 1948–1997, t. 1, Łódź 1998
- Lubelski T., Piwowski: sztuczność jest prawdziwsza, 2008, <http://wyborcza.pl/1,75410,4894961.html?>
- Mąka-Malatyńska K., Obrazy Holocaustu w etiudach filmowych PWSFTviT w Łodzi, „Images” 2011, vol. VIII, nr 15–16, s. 157–180
- Mąka-Malatyńska K., Parodie, trawestacje, uwertury – znaczenie zabiegów stylizacyjnych w szkolnych etiudach Marka Piwowskiego, „Images” 2014, vol. XIV, nr 23, s. 129–141
- Mikke J. (oprac.), PWSTiF. Dorobek praktyka i co dalej?, „Ekran” 1963, nr 12
- Preizner J., PRL w obiektywie studentów łódzkiej Filmówki w latach 1949–1960, Kraków 2007
- Sapija A., Laudacja, w: Doctor honoris causa Kazimierz Karabasz, Łódź 2017
- Sobociński W., Światło pokazało mi swoje możliwości, rozm. M. Kornatowska, w: Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej, red. T. Szczepański, Łódź 2016
- Szpulak A., Etiudy „społecznego zwiadu”. O szkolnych krewniaczkach filmów czarnej serii, „Images” 2014, vol. XIV, nr 23, s. 153–161
- Wajda A., Kino i reszta świata, Kraków 2000
- Wertenstein W., 10 lat filmu dokumentalnego, „Film” 1954, nr 44