Functions of screen space in shots by Mieczysław Jahoda in the example of his first feature films: Zimowy zmierzch and Pętla
PDF (English)

Słowa kluczowe

Mieczysław Jahoda
art of cinematography
film space
Stanisław Lenartowicz
Wojciech J. Has
Polish Film School

Jak cytować

Maron, M. (2020). Functions of screen space in shots by Mieczysław Jahoda in the example of his first feature films: Zimowy zmierzch and Pętla. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 27(36), 129–142. https://doi.org/10.14746/i.2020.36.08

Abstrakt

The text is devoted to discussing the formation methods and the functions of screen space in shots by Mieczysław Jahoda in the films Zimowy zmierzch (directed by S. Lenartowicz) and Pętla (directed by W.J. Has). Mieczysław Jahoda is presented as one of the main initiators of stylistic changes in the films of Polish School in the mid 1950s. The analysis concerns the camera means applied by Jahoda in order to obtain screen effects: light, frame composition, photographic optics and perspective transformation. The film shots by Mieczysław Jahoda are characterized by an exceptional ability to evoke mental space, emotions, memory and imagination via the shapes of screen space. Their feature is a special esthetization aimed at creating the atmosphere of films, as well as symbolic and cultural references.

https://doi.org/10.14746/i.2020.36.08
PDF (English)

Bibliografia

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Gdańsk 2004

Eberhardt K., Wojciech Has, Warszawa 1967

Hendrykowski M., Ekran i kadr, “Przestrzenie Teorii” 2002, no. 1

Jahoda M., Styl plastyczny obrazu filmowego, a indywidualność twórcy-operatora, praca magisterska (maszynopis), Archiwum PWSFTviT, Łódź 1953

Maron M., Mieczysław Jahoda. Fenomeny światła (z opracowaniem biograficznym A.M. Leśniewskiej-Zagrodzkiej), Łódź 2019

Radzinowicz A., Scenografia filmowa, Łódź 1958

Wohl S., Operator? To filar polskiego kina. Nasza rozmowa z prof. Stanisławem Wohlem, rozmawiała B. Mruklik, “Kino” 1972, no 7

Wunenburger J.-J., Filozofia obrazów, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011