Abstrakt
The text is devoted to discussing the formation methods and the functions of screen space in shots by Mieczysław Jahoda in the films Zimowy zmierzch (directed by S. Lenartowicz) and Pętla (directed by W.J. Has). Mieczysław Jahoda is presented as one of the main initiators of stylistic changes in the films of Polish School in the mid 1950s. The analysis concerns the camera means applied by Jahoda in order to obtain screen effects: light, frame composition, photographic optics and perspective transformation. The film shots by Mieczysław Jahoda are characterized by an exceptional ability to evoke mental space, emotions, memory and imagination via the shapes of screen space. Their feature is a special esthetization aimed at creating the atmosphere of films, as well as symbolic and cultural references.
Bibliografia
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Gdańsk 2004
Eberhardt K., Wojciech Has, Warszawa 1967
Hendrykowski M., Ekran i kadr, “Przestrzenie Teorii” 2002, no. 1
Jahoda M., Styl plastyczny obrazu filmowego, a indywidualność twórcy-operatora, praca magisterska (maszynopis), Archiwum PWSFTviT, Łódź 1953
Maron M., Mieczysław Jahoda. Fenomeny światła (z opracowaniem biograficznym A.M. Leśniewskiej-Zagrodzkiej), Łódź 2019
Radzinowicz A., Scenografia filmowa, Łódź 1958
Wohl S., Operator? To filar polskiego kina. Nasza rozmowa z prof. Stanisławem Wohlem, rozmawiała B. Mruklik, “Kino” 1972, no 7
Wunenburger J.-J., Filozofia obrazów, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).