Abstrakt
The article presents the most typical ways of co-building various types of film space through the verbal layer of the soundtrack: inside the frame and outside of it, diegetic and non-diegetic, and narrative and non-narrative. In order to discuss linguistic ways of co-creating space, the author used the tenets of mediolinguistics and the ideas of the textual image of the world and the linguistic image of the world.
Bibliografia
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006
Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008
Język w mediach. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2014
Klejsa K., A film-like thing, czyli o tym, jak zjawiska filmopochodne utrudniają odpowiedź na pytanie: „co to jest film?”, [w:] Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010
Miławska-Ratajczak M., Dialog w roli głównej. Polszczyzna we współczesnym kinie na przykładzie wybranych autorów, Kraków 2018
Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018
Ostrowska E., Przestrzeń filmowa, Kraków 2000
Pajdzińska A., Ryszard T., Językowy obraz świata – konwencja i kreacja, „Pamiętnik Literacki” 1996, r. LXXXVII, z. 4
Paździo J., Skowronek B., O dwóch Karolach i ich haremiankach. Lingwistyczny i (pop)kulturowy portret kobiecości i męskości w filmach „Och, Karol”, [w:] Oblicza płci. Język. Kultura. Edukacja, red. M. Karwatowska, J. Szpyra-Kozłowska, Lublin 2012
Przylipiak M., Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Sopot 2016
Skowronek B., Językowy obraz Rosji i Rosjan w kinie polskim po 1990 roku. Rekonesans, „Historyka. Studia Metodologiczne” 2011, t. XLI
Skowronek B., Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe, Kraków 2007
Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013
Sowińska I., Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów, Katowice 2001
Szczekała B., Kino postfabularne i karnawał atrakcji, „EKRANy” 2015, nr 3–4
Szczekała B., Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź 2018
filmografia
Locke, reż. Steven Knight (Anglia 2013)
Winni, reż. Gustaw Möller (Dania 2018)
Kieł, reż. Yorgos Lantimos (Grecja 2009)
Plemię, reż. Mirosław Słaboszpycki (Ukraina 2014)
Dzień świra reż. Marek Koterski (Polska 2002)
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Bogusław Skowronek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.