The verbal layer of the soundtrack as an element of co-construction of space in film
PDF (Język Polski)

Keywords

film space
linguistic film discourse
verbal layer of soundtrack
textual image of the world
linguistic image of the world
Woody Allen
Quentin Tarantino
Stanley Kubrick
Marek Koterski
Jan Jakub Kolski
Władysław Pasikowski
Wojciech Smarzowski

How to Cite

Skowronek, B. (2020). The verbal layer of the soundtrack as an element of co-construction of space in film. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 27(36), 215–223. https://doi.org/10.14746/i.2020.36.14

Abstract

The article presents the most typical ways of co-building various types of film space through the verbal layer of the soundtrack: inside the frame and outside of it, diegetic and non-diegetic, and narrative and non-narrative. In order to discuss linguistic ways of co-creating space, the author used the tenets of mediolinguistics and the ideas of the textual image of the world and the linguistic image of the world.

https://doi.org/10.14746/i.2020.36.14
PDF (Język Polski)

References

Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006

Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008

Język w mediach. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2014

Klejsa K., A film-like thing, czyli o tym, jak zjawiska filmopochodne utrudniają odpowiedź na pytanie: „co to jest film?”, [w:] Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010

Miławska-Ratajczak M., Dialog w roli głównej. Polszczyzna we współczesnym kinie na przykładzie wybranych autorów, Kraków 2018

Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018

Ostrowska E., Przestrzeń filmowa, Kraków 2000

Pajdzińska A., Ryszard T., Językowy obraz świata – konwencja i kreacja, „Pamiętnik Literacki” 1996, r. LXXXVII, z. 4

Paździo J., Skowronek B., O dwóch Karolach i ich haremiankach. Lingwistyczny i (pop)kulturowy portret kobiecości i męskości w filmach „Och, Karol”, [w:] Oblicza płci. Język. Kultura. Edukacja, red. M. Karwatowska, J. Szpyra-Kozłowska, Lublin 2012

Przylipiak M., Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Sopot 2016

Skowronek B., Językowy obraz Rosji i Rosjan w kinie polskim po 1990 roku. Rekonesans, „Historyka. Studia Metodologiczne” 2011, t. XLI

Skowronek B., Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe, Kraków 2007

Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013

Sowińska I., Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów, Katowice 2001

Szczekała B., Kino postfabularne i karnawał atrakcji, „EKRANy” 2015, nr 3–4

Szczekała B., Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź 2018

filmografia

Locke, reż. Steven Knight (Anglia 2013)

Winni, reż. Gustaw Möller (Dania 2018)

Kieł, reż. Yorgos Lantimos (Grecja 2009)

Plemię, reż. Mirosław Słaboszpycki (Ukraina 2014)

Dzień świra reż. Marek Koterski (Polska 2002)